Venetië revisited

20 augustus 2023 - Venetië, Italië

Zes jaar geleden zijn we, op weg naar Rome, ook in Venetië geweest (evenals in 1980 op onze eerste gezamenlijke vakantie). Spannend hoe we de stad deze keer zullen ervaren.
Het is mogelijk nog warmer dan die eerdere keren. Ondanks de airco (of ten gevolge daarvan?) heb ik een slechte nacht. Miriam slaapt als een roos.  En vanochtend zijn we dan ook vroeg op. We gaan om 9 uur de stad in nadat we zijn overgevaren met de Vaporetta. Dat heeft als voordeel dat het nog een beetje fris is en vrij rustig.
Zelfs het San Marcoplein is redelijk overzichtelijk, geen mensenmassa waar je over de hoofden kan lopen. En verderop bij de Rialtobrug geldt hetzelfde. Een bijna lege trap, best luxe. Ook de straten en steegjes die we doorgaan om naar het museum voor moderne kunst Ca Pesaro, zijn redelijk leeg.
Het museum Ca Pesaro heeft kunst vanaf 1900. Een brede verzameling die is samengesteld uit de collectie van de stichter en enkele geschonken privé verzamelingen. Enkele topstukken zoals van Chagall, Kandinsky, Bonnard en Klimmt. Helaas is de laatste op tournee. Verder zijn er beelden van Rodin, Martini (een lokale grootheid uit Treviso) en andere Italiaanse beeldhouwers, werken van Andy Warhol, Abramovic, Senatori (die we eerder al tegen kwamen). Een pracht collectie. Onbegrijpelijk maar wel heerlijk dat er nauwelijks bezoekers zijn in het museum.
‘S middags keren we terug naar Lido, waar we de dag eindigen met een voorzichtige duik in het lauwe water van de Adriatische zee en een hapje eten aan het strand.

1. Henk:
    21 augustus 2023
    Mooie plaatjes om te zien, goede reis verder.
  2. Betty en Wim:
    21 augustus 2023
    Onze herinnering aan Venetië voert circa 30 jaar terug, dus een plezier om jullie mooie foto’s te zien zonder al teveel toeristen!