Dom en Opera

4 september 2023 - Verona, Italië

De laatste dag in Verona bezoeken we de dom, Cattedrale di Santa Maria Matricolare. Veel kunstschatten bevinden zich in kerken, en dat is ook hier het geval.
Er zijn oude fresco’s, onder andere in de kapel. Daar staat ook een uit één stuk marmer gehouwen octagonale doopvont met een ‘stripverhaal’ uitgehouwen van de geboorte tot de doop van Jezus, een meesterwerk.
In de Dom zelf zijn eveneens een aantal fresco’s te vinden, maar ook een schilderij van Titiaan. Bij elkaar een enorme rijkdom die het bekijken waard is.
Daar laten we het bij, het Castel Vecchio met zijn meer klassiek collectie moet een andere keer maar. De rest van de tijd is voor het  terras en wat luieren. Nog even lekker genieten van het mooie weer en Italie. Heerlijk land.

’s Avonds volgt de afsluiting van ons verblijf in Verona en Italië. We hebben kaarten voor Aïda in de Arena. De Arena dateert uit de Romeinse tijd, en is verschillende keren beschadigd en weer hersteld. De buitenring is op een klein stuk na verdwenen, maar de kern is behouden en/of hersteld.
Er is plaats voor 15.000 mensen, en het is nagenoeg uitverkocht. We zitten op de tweede ring. Het weer is aangenaam. De zetels zijn hard, zeker na een paar uur. Maar we hebben prima zicht op het podium. Hooguit klinken enkele stukken wat zachtjes.
De show is indrukwekkend, grote koren, prachtige moderne enscenering, muziek ok, zang vakbekwaam. Het is niet mijn lievelingsgenre. Maar Miriam is diep onder de indruk.
Een mooi einde van ons verblijf in Verona.

Nu naar München, tussenstop onderweg naar huis.

1. Annemieke den Dulk:
    4 september 2023
    Wat een tocht! IK ben onder de indruk.
    Hoe mooi kun je je herinneringen maken! Proficiat!
  2. Betty en Wim:
    4 september 2023
    Ooit het plan gehad in Verona een opera bij te wonen, helaas nooit werkelijkheid geworden! Maar we klagen niet hoor! Goede reis naar huis!
  3. Esther:
    4 september 2023
    Da's een mooi slotakkoord. Goeie reis.
  4. Leo Hartveld & Miriam van Lierop:
    Dank