Bazel cultuur

5 september 2021 - Basel, Zwitserland

In de gedwongen extra tijd die we in Basel doorbrengen hebben we twee keer de fiets gepakt om een museum te bezoeken. Éen keer naar Fondation Beyerle, een privaat museum met een forse collectie, waaronder vier Van Goghs, een stuk of tien Picasso’s, zalen met Giacometti’s en Monet en nog wat specifieke kleine tentoonstellingen. Beyerle was een (blijkbaar zeer succesvolle) kunsthandelaar die nabij Basel een museum door Renzo Piano liet bouwen en daar zijn collectie tentoonstelt. De zaal met de klassieke collectie was op zeer traditionele wijze uitgevoerd, met vier lagen schilderijen boven elkaar, iets al te uitbundig en dat deed wat afbreuk aan de prachtige verzameling.

En vandaag naar de Vitra Campus, opgezet door de Vitra familie, die vanaf 1933 met de productie van kantoormeubelen is groot geworden en vanaf de jaren vijftig  ook interieurdesign stimuleerde en interieurspullen verkoop. We kregen een interessante rondleiding door de gebouwen van Vitry, die door beroemde architecten waren ontworpen, zoals Frank Gehry, Zara Zahid, Tadao Ando en weer Renzo Piano, en een Piet Oudolf tuin.

Vlakbij Vitry ligt ook de imposante wandel en fietsbrug over de Rijn, war drie landen Zwitserland, Frankrijk en Duitsland bij elkaar komen. Die mochten we niet missen.

Gisteren hebben we ook de oude Markt Hallen bezocht, om eer te eten. Er waren kraampjes uit vele hoeken van de wereld, waarvan we de Argentijn hebben uitgekozen.

Dit alles bij het mooiste weer van de hele reis. Jammer dat we nu een hotel hebben waar de ramen niet van opengaan, en de airco kabaal maakt. Een smet op de laatste heerlijke dagen.

1. Thea van Lierop:
    5 september 2021
    Jullie boffen gewoon. Mama
  2. Jacky:
    5 september 2021
    Interessant!! Dat is dan een geluk bij een ongeluk (behalve het hotel). Sterkte met de laatste loodjes!
  3. Wilma lok:
    6 oktober 2021