Weimar

3 mei 2024 - Weimar, Duitsland

Het centraal in Duitsland gelegen Weimar is een bijzonder stadje. Er zijn historische gebouwen, zoals het Goethe - Schiller Theater, villa’s waar schrijver en staatsman Goethe, dichter Schiller, componist Franz Listz hebben gewoond, diverse historische en kunst musea, maar ook tal van pleinen en parken.
Weimar is natuurlijk ook de naamgever van de eerste demokratische republiek in Duitsland. In 1918 vluchtte de Keizer, Wilhelm 2 en werden ook de 22 vorsten die in de duitse landen nog steeds regeerden afgezet door de revolutie die na de Eerste Wereld Oorlog ook in Duitsland woedde.
Omdat Berlijn te onrustig was na diverse links socialistische en later communistische opstanden zocht het nieuwe parlement een rustugere plaats om een nieuwe demokratische grondwet te ontwerpen, bespreken en vast te stellen. Dat gebeurde in het Goethe-Schiller Theater in Weimar.
Goed te weten dat in 1918 - 1923 in diverse steden linkse en rechtse grepen naar de macht waren, met die in Berlijn van Karl Liebknecht en Rosa Luxemburg aan de linker kant en die in München 1923 van Hitler het bekends zijn.
De geschiedenis van de Weimar Republiek, zoals die van de jaren 50 is gaan heten, is onderwerp van het speciaal daarvoor ingerichte Haus der Weimarer Republiek. Zeer interessant, als zou een vleugje expositionele fantasie geen kwaad kunnen.
Veel van wat we daar kunnen zien is ook terug te vinden in het boek van Patrick Dassen, De Weimar Republiek 1918 - 1933, die betoogt dat de machtsovername door de Nationaal-Socialisten in 1933 niet de onvermijdelijk uitkomst van de geschiedenis had hoeven zijn. Heel passend gaven Franklin en Jacky me dat boek voor mijn verjaardag vlak voor ons vertrek. De dikke pil zit in de fietstas.
Weimar is ook interessant omdat de kunst en architectuur beweging Bauhaus er is ontstaan. Tot 1925 was Bauhaus gevestigd in Weimar, totdat een nationalistische rechtse regering de geldkraan voor de school dichtdraaide en ze zijn verhuisd naar Dessau. Over Bauhaus in Dessau heb ik eerder in het Blog van onze fietstocht naar Berlijn geschreven. Of hadden we toen nog geen blog?
In ieder geval is er een museum speciaal gewijd aan Bauhaus. Minder interessant dan de gebouwen en spullen in Dessau. Maar de tentoonstelling toont de vergaande invloed van Bauhaus op het interieur van huizen, archtectuur, woningbouw en tal van gebruiksspullen zoals servies, meubels, speelgoed, alles bereikbaar voor de grote massa (wat niet onmiddelijk ook gebeurde)
Er is ook een ‘modelwoning’ ontworpen  en neergezet aan het park, waar ook de tuinwoning van Goethe is te vinden. Een kamer voor de man, éen voor de vrouw en de grootste voor het kind, met stromend koud en warm water, en in het midden de gezamenlijke kamer.
Twee dagen is niet genoeg om alles te zien, maar wel het meeste. Weimar is een pareltje, heerlijk ontspannen stadje. Op 1 mei was het hier net koningsdag met vrijmarkt in de hele stad. We vertrekken, en met ons het mooie weer, want we gaan iets minder mooie dagen tegemoet. Op weg naar Erfurt.

1. Thea van Lierop:
    3 mei 2024
    Ik denk dat je dit .twee keer moet zien, het is zo veel, dat het tot je door moet dringen, maar een goed boek, is ook veel waard. Thea
  2. Betty en Wim:
    3 mei 2024
    Bijzonder om die geschiedenis en stad te kunnen ervaren. Wij gister Linz bezocht met heerlijk weer en vandaag zeker 10 graden kouder…morgen naar Wenen! We zien weer uit naar jullie verhalen!

Jouw reactie