Fietsen en wandelen rond en in Verona

3 september 2023 - Verona, Italië

Omdat de fietsen er om vragen, hebben we ze vandaag de trap af gedragen en zijn op pad gegaan. We hebben een rondje van ruim 40 km uitgezocht, langs de Adige en dat betekent, lekker vlak. Er is een mooi fietspad gemaakt, gravel en waar het in asfalt over gaat krijgt ook een naam: Pantini fietspad. Vergelijkbaar met dat pad bij Bordeaux, dat naar een Franse toprenner was vernoemd.
Op het verste punt, Zevio, hebben we gepauzeerd. In Zevio ligt een klein kasteel, omringd door een grachtje, en door bordjes met alle artikelen uit de Grondwet van Italië.
De terugweg liep over de route die we enkele dagen geleden ook hadden afgelegd, de Benjaminse route. De heenweg was de Rijtsma route, Verona - Padua, onderdeel van de route naar Rome.

Na de siësta, die vandaag weer op zijn plaats was hebben we een ander deel van het centrum van Verona bezocht, San Zeno. Het ligt ook op wandelafstand van onze B&B. San Zeno is een heilige, waarna een prachtige Basiliek is vernoemd: Basilico San Zeno Maggiori. Het complex dateert uit de 10e tot het heden. Het klooster is het oudste deel, enkele keren verwoest. De kerk is in fases gebouwd, en de fresco’s behoeren tot de oudste in Italië. Er is een wonderschone triptiek van Mantegna. De Fransen onder Napoleon hebben deze begin negentiende eeuw gestolen, en de het onderste deel van de triptiek, dat ook uit drie schilderijen bestaat, in Frankrijk gehouden. Als er roofkunst moet worden terug gegeven, kan dat weer naar Verona terug.
De deur van de Basiliek bestaat uit een houten deur, en als tweede laag een met bronzen kunstwerken voorziene deur. Die zijn vergelijkbaar met die in Florence, hoewel die nog mooier zijn.

s Avonds genieten we van het heerlijke weer op het terras.