Verona

31 augustus 2023 - Verona, Italië

Gisteren en vandaag hebben we Verona verkend. Wat allereerst opvalt is dat het centrum rond de Arena zeer toeristisch is. Op het eerste gezicht leek het zich te kunnen meten met Venetië. Maar dat blijkt toch niet waar te zijn. De cijfers laten een andere realiteit zien: Verona heeft jaarlijks zo’n 2 miljoen toeristen, Venetië 21 miljoen.
Toch was het zeer druk op het Piazza Bra, het centrale plein bij de Arena. Gisteren hebben we een eerste rondje gelopen langs de highlights in het centrum: de Arena; de Piazza dei Signori met mooie Palazzo’s en buitensporige graven van de familie Scaliger, de heersers in de 13e eeuw; de Piazza del Erbe, het oudste plein, voorheen Romaans Forum; het Palazzo Mafei (casa Museo); de kathedraal Santa Maria Matricolare; het Palazzio Vecchio, waar een museum in is gevestigd en last but not least het huis van Julia, van Romeo en Julliet (naar Shakespeare).
Dat leverde best we de nodige indrukken op, en bij die wandeling hebben we het gelaten.
Vandaag hebben we het Casa Museo in Palazzo Mafei bezocht. Een door een fanatieke kunstverzamelaar samen gestelde verzameling van renaissance kunst, vooral Italiaans, en moderne kunst, bestaande uit schilderijen, beelden, installaties, meubels en andere huisinrichting, met een echte Rietveld stoel in een hoekje verscholen. Werken van mensen als Veronese, Picasso, Modagliano, Severini, Thomas Erhlich. Een zeer rijke, gevarieerde collectie die ik iedereen aanraad te gaan bezoeken, indien Verona wordt aangedaan.
Bij de foto’s heb ik een paar werken opgenomen. We hebben allebei foto’s genomen van werk dat we bijzonder vinden. Bij vergelijken blijkt dat we ieder verschillende werk te hebben uitgekozen. Over schoonheid valt juist heel goed te twisten…
Na deze bijzondere ervaring moest er ook weer wat worden gewandeld. Er is een kasteel, Castel San Pietro, dat naast het centrum op een heuvel ligt. Met weer een prachtig uitzicht op de stad. Bij elkaar zo’n 250 meter omhoog en omlaag vooral langs de muur van het kasteel een heerlijke wandeling, lekker in het zonnetje bij een beschaafde temperatuur.

1. Els:
    2 september 2023
    Vooral die kunstige wolk in glas is wel intrigerend
  2. Miriam:
    2 september 2023
    Het zijn verschillende glasplaten met daarop een wolk van thomas ehrlich. Tezamen lijkt het een echte wolk