Terug in Venetië

20 augustus 2023 - Venetië, Italië

Even een dagje blog inhalen. Vanuit Treviso is het niet ver naar Venetië. Tenminste als je direct via de grote weg rijdt. Onze route loopt echter langs de rivier de Sile. Deze meandert richting de kust, maar ten oosten van Venetië. Het is een mooie route en de eerste 25 km onder de schaduw van de bomen, wat een aangenaam effect heeft op de temperatuur. Voeg daarbij de lichte wind die van de kuststreek afkomt, en er je kan spreken van een heerlijke fietstocht.
Het tweede deel gaat grotendeels door de gebouwde omgeving van Favaro en Mestre, alhoewel Benjaminse, de auteur van de fietsroute die we volgen, waar mogelijk rustige weggetjes buitenom weet te vinden.
Tenslotte komen we bij het laatste stuk, van Mestre over de brug naar Venetië. Uiteraard is de fietsroute voor een stukje geblokkeerd door wegwerkzaamheden, maar met een kleine omweg komen we uiteindelijk op het fietspad van de brug. Wel spectaculair om over de meer dan 5 km lange brug naar Venetië te rijden.
De stad kun je niet in met de fiets, maar wel naar de pont die ons naar Lido de Venetië brengt. Het Lido is een eiland dat tegenover de stad ligt, en dat een lang strand aan de noordkant heeft.
Op het eiland is het nog een klein stukje fietsen naar ons hotel.
’s avonds scoren we onze eerste pizza in Italië. Het heeft even geduurd, maar hij was de moeite waard.

1. Annemieke den Dulk:
    21 augustus 2023
    In één woord: fantastisch!