Murano en Ca d’Oro

23 augustus 2023 - Venetië, Italië

Opnieuw twee heerlijke dagen in Venetië. Net als elders in Italië en Europa is het zeer warm. Ten opzichte van het binnenland is het hier nog enigzins behapbaar, met 33°, alhoewel het ‘s nachts met 25° wel warm blijft.
Dat in acht genomen zien we weer verschillende kanten van de stad. Gisteren begonnen we met een bezoek aan het lokale ziekenhuis om de hechtingen uit de kin van Miriam te laten halen. Die waren na een val acht dagen geleden gezet. Niets meer van te zien. Prima gezondheidszorg hier in Italië.
Daarna zijn we naar Murano gevaren, waar het prachtige Venetiaanse glaswerk wordt vervaardigd. Variërend van eenvoudige stukjes glaswerk tot de meest prachtige en onbetaalbare kunstwerken. We hebben er een mooie lamp aan overgehouden.
In de namiddag zoeken we - net als andere dagen - de koelte van de hotelkamer op. ‘s Avonds eten we een pizza op het strand.
Vandaag gaan we naar een Palazzo, waar ook de nodige kunst wordt tentoongesteld: Ca d’Oro. Een oud Palazzo dat door een of andere baron in de negentiende eeuw opgekalefaterd is. De vloer van de begane grond heeft hij op zijn knieën opnieuw gelegd, prachtig mozaïek werk.
Zijn collectie beelden, Vlaamse tapijten en schilderijen van Italianen, Vlamingen en enkele Hollanders zijn zeer de moeite waard. Na zijn dood heeft hij het Palazzo en de kunstcollectie nagelaten aan de Italiaanse staat, zodat iedereen er van kan profiteren.
Vervolgens wandelen we door naar het voormalige Joodse gettho. Zowaar enkele koshere restaurants, en vijf synagogen.
Op deze warme dag houden we het verder voor gezien, en zoeken aan het eind van de middag nog een keer de Adriatische Zee op. Mooie combi op het Lido van stad en strand.
Dat was ons laatste bezoek aan Venetie. Wanneer komen we hier weer? Het is een ongekend mooie stad en de San Marco is onovertroffen.
Het blijft hier nog drie dagen boven de 30°, maar morgen stappen we toch op de fiets, over Lido en Pellegrini naar Choggia.