Chioggia

24 augustus 2023 - Chioggia, Italië

We stappen vroeg op de fiets om ergste hitte voor te zijn. We rijden vandaag een korte etappe. Niet terug via Venetië, maar langs de lagune van Venetië over de eilanden, Lido de Venetië en Pellestrina. Deze zijn verbonden met een veerdienst. Het is geen spectaculaire rit. Of het zou moeten zijn dat een Engelsman die al fietsend een foto maakt door de lokale politie wordt aangehouden en € 180 aan de Italiaanse staat mag overmaken. De afstand is minder dan we dachten, en na 20 km fietsen en twee veerponten zijn we in Choggia.
Choggia wordt weleens ‘Klein Venetië’ genoemd, omdat er soort gelijke kanalen door lopen. En het is een schilderachtig dorpje, kanalen, bruggetjes, vissersboten en opvallende gekleurde huizen. Maar de naam klein Venetië is toch vooral marketing.
We slapen midden in het dorp in een leuke B&B. In het andere deel van het dorp kun je ook aan het strand zitten. Dat slaan we na het Lido over.
Wandelend bekijken we het dorpje, en maken ons op voor een vroege rit naar Battaglia Terme. Want hoewel de weersvoorspellingen eerder hadden aangegeven dat het na de dagen in Venetië koeler zou worden, gebeurt het tegendeel. Morgen is de verwachting dat het 37° wordt…