De Ardennen in

20 augustus 2021 - Jalhay, België

De volgende fase van onze fietstocht is gestart. Na een relaxte rustdag in Maastricht en verblijf in Design Hotel, gaan we de Ardennen in.

Het zijn wel droeve dagen, want eergisteren is collega Roel de Vries, oud-voorzitter van FNV Bouw en de BWI, en mede bestuurslid van Child Learn Nederland, overleden. Vandaag mee gekeken naar persbericht en overlijdensadvertentie namens de FNV. Een mooie man die veel heeft betekent voor werknemers in de bouwnijverheid in Nederland (met invoering van de 36 urige werkweek, scholings voor werkenden, goede vroegpensioenregeling) en internationaal, is niet meer.

We hebben de eerste klimmetjes met succes afgelegd. Van 50 meter boven NAP zitten we nu op zo’n 350 meter, die we stijgende en dan weer dalend hebben opgebouwd. Voor Miriam is het de Ardennedoop. We kwamen de bordjes Baraque Michel tegen, maar die hebben we toch maar genegeerd. Maar een paar klimmetjes van van 4, 5 en 7% hebben we wel in de benen zitten.

Het is voor het grootste deel droog, soms een beetje zon, maar de temperatuur is nog steeds niet om over naar huis te schrijven. Dat doen we dan maar op het blog.

Onderweg gestopt bij de Abdij van Val Dieu voor de koffie. Het is een voormalig cisterciënzer abdij, naar verluidt onderdeel de Benedictijnen, maar dan een strenge tak daarvan. De koffie was ok, en men gaat fanatieker of moet ik zeggen wat alerter om met de mondkapjes dan bij ons. Want overal waar we komen hangt de dreiging van Corona in de lucht. Voor Belgie moeten we een Passagier Lokalisatie Formulier opsturen naar de bevoegde autoriteiten, naast natuurlijk een bewijs van vaccinatie/herstelverklaring/negatieve testuitslag kunnen overleggen. Vanuit Luxemburg kregen we alvast de waarschuwing dat een mondkapje verplicht is wanneer geen 2 meter afstand bewaard kan worden.