Naar Vicenza

27 augustus 2023 - Vicenza, Italië

Hopelijk voor de laatste keer tijdig opstaan voor de volgende fietstocht. We rijden langs het Parco Regionale dei Colli Euganei met mooie groene heuvels. De rit gaat langs een klein stroompje stroomopwaarts. Overwegend vlak, met uitzondering van een klimmetje van 8%. Maar daar worden we niet echt zenuwachtig van.
Gaandeweg krijgen we weer zicht op de Dolemieten of de uitlopers daarvan. We zitten op zo’n 40 km van Bassano del Grappa, waar we  in 2017 op weg naar Rome de Alpen uitkwamen.
Vlak voor Vicenza hebben we een korte stop in Villa la Rotonda, een ontworpen door Palladio, de grote architect die hier veel meer heeft gebouwd. Het is een verblijf voor de oude dag van een kardinaal……mooi gelegen op een heuvel, met prachtig uitzicht alle kanten op. Palladio heeft in deze regio heel veel gebouwd.  Ook een serie villa’s voor de Venetiaanse kooplieden en andere notabelen langs een kanaal buiten Venetie. Vicenza is zijn stad. In de stad staan veel door hem ontworpen  gebouwen.
We maken ‘s middags en ‘s avonds nog korte wandelingen door de hoofdstraat van Vicenza en langs de rivier. De rivier staat voorlopig laag, zien of dat komende dagen nog gaat veranderen. Over Vicenza zal het volgende blog uitgebreider ingaan.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl