Salzburg

7 augustus 2023 - Salzburg, Oostenrijk

Na een voorspoedige treinreis met slechts één vertraging van een uur, en dus een iets latere trein van München naar Salzburg, zijn we rond 22 uur aangekomen in Salzburg.
We verblijven een paar dagen in Salzburg. Oorspronkelijk was de bedoeling om na één dag te gaan fietsen, maar zuid-oost Oostenrijk en Slovenië zijn getroffen door zware regenval en overstromingen. Dus het lijkt veiliger even te wachten tot de regen, de aardverschuivingen en overstromingen zijn opgehouden.
Dat betekent meer tijd om Salzburg te gaan verkennen.
De eerste dag maken we een rondwandeling om de stad te verkennen. Veel vijftiende, zestiende, maar ook zeventiende en achttiende eeuwse gebouwen. Kleine passages , mooie pleinen verrassen.
Bijzonderheden zijn het slot dat op de berg ligt, een museum voor moderne kunst met twee gebouwen, een boven en één beneden in de stad, de Dom en meerdere kerken, waaronder een gewijd aan de wetenschap en het Mirabell paleis met fraaie tuinen.
De eerste avond hebben we in de Marmerzaal van het Mirabell paleis een concert met Mozart (Eine kleine Nachtmusik en twee Divertissement), Haydn en Boccherini bezocht.
Het Moderne Kunst museum (vestiging op de berg) was hoofdnummer van dag twee. Met name de tentoonstelling van Marinella Senatora, een geengageerde en veelzijdige kunstenares beviel mij zeer, en die van Maria Bartuszová beviel Miriam zeer. Voor een museum met moderne kunst zeer bezoekenswaardig. Ook buiten is er moderne kunst. De stad kent een bijzondere beeldenroute, die Miriam natuurlijk wel moest zien.
Dag drie stond in het teken van een wandeling in de nabijgelegen heuvels, waar The Sound of Music zich afspeelt. Zo’n 500 m omhoog naar 900 meter, over een redelijk goed begaanbaar wandelpad en wegen. Dat viel zeker mee gezien de regenval van de afgelopen dagen.
Als laatste te vermelden, voor het eten moet je niet naar Oostenrijk gaan. Maar Italië wacht!
Morgen gaan we dan eindelijk fietsen.

1. T.v.lierop:
    7 augustus 2023
    Hopelijk gaat het goed, mama
  2. Betty en Wim:
    7 augustus 2023
    Leuk en fijn jullie reis weer te kunnen volgen!
  3. Ellen:
    Veel plezier!
  4. Els:
    8 augustus 2023
    Leuk, jullie zijn ook gestart met je reis. Wel een beetje nat daar en zeker contrast met het weer bij ons in Spanje met steeds rond de 30 graden en een hittegolf op komst.
  5. Annemieke den Dulk:
    8 augustus 2023
    Fijn om jullie berichten in mijn inbox te treffen. Ik vind jullie reizen behoorlijk heroïsch; dat maakt het lezen extra leuk. Ik kijk uit naar het vervolg. ( ps Sander is gelukkig nog net op tijd uit Slowenie vertrokken). Succes allebei!