Bad Gastein

10 augustus 2023 - Bad Gastein, Oostenrijk

Bad Gastein ligt op een hoge heuvel, met een steile opgang om van het centrum naar boven te komen. Fietstechnisch, enkele kilometers 10 en 12%. Om maar gelijk te spoilen. Van het nabij gelegen Bad Hofgastein naar Bad Gastein rijdt ook een bus, en die hebben we mooi genomen.
Daarvoor hebben we heerlijk tussen de bergen door gereden, enkele stukken dalend, maar ook een enkel klimmetje, waaronder één van 12%. Die heb ik wel gedaan (Miriam heeft een stukje gelopen). Als dan die klim hebt voltooid ga je door drie tunnels, waar voor fietsers een aparte strook en zelfs één een aparte tunnel is aangelegd, ook nog klimmen. Dan nog een stuk langzaam stijgen tussen de bergen. Zo kom je op 1.000 meter hoogte in Bad Gastein.
Het stadje heeft een aantal mooie oude glorie hotels, maar ook de nodige nieuwbouw. En het tot nu toe beste restaurant, niet Oostenrijks overigens, met lekkere tapas en goede (Oostenrijkse) wijn (die is er dus wel).
Na het fietsen zijn we de middag bezig geweest het volgende stuk van de tocht te plannen, wat niet meevalt omdat er weinig overnachtingsmogelijkheden zijn, en niet beschikbaar in plaatsen waar we een overnachting gepland hadden. Maar tot dinsdag hebben we weer onderdak.
Vannacht gescheiden slapen, want het voormalige youth hostel (een enorme) heeft kamers met losse, in het verlengde staande bedden).
De avond wordt in mineur afgesloten vanwege het bericht dat een oud-collega, voorganger penningmeester van FNV Bouw onverwachts is overleden.

1. T.v.lierop:
    11 augustus 2023
    Wat halen jullie nu uit. Aub voorzichtig. Mama
  2. De buren:
    11 augustus 2023
    Fijne vakantie en geniet ervan.