Tegenwind op de hoogvlakte

18 september 2022 - Hiendelaencina, Spanje

Na Berlanga gaan we verder over de Spaanse hoogvlakte. Het is een mooie tocht door een voortdurend wisselend landschap. Natuurlijk zijn er de graanvelden en zonnebloemen (hier soms nog plukjes in bloei). Maar de heuvels en bergen wisselen voortdurend van vorm en uiterlijk. Eerder hadden we de rode bergen en met bomen bedekte heuvels. Vandaag weer andere. We rijden langs een soort Tafelberg, maar dan in Spanje. Er zijn rotswanden die samen een kleine kloof vormen. En er zijn bergen waarop een kasteel, dorp of kerk liggen.
Dat gecombineerd met de verschillende soorten velden zorg voor een prachtige fietstocht door een gevarieerde omgeving.
Hoewel het een hoogvlakte is, wil dat niet zeggen dat het vlak is. Het land gaat omhoog en omlaag. Vandaag ligt tussen 900 en 1050 meter, en er zijn een paar hellingen van 5%, soms 5 km lang. Met de wind vandaag tegen maakt het een pittige tocht. Vooral bovenaan de helling blaast de wind je in het gezicht, en dan voelt het alsof je nog een paar procent harder moet stijgen.
Vandaag begonnen we overigens met onze fietsjacks aan, want het was bewolkt, frisse tegenwind en 15°.
Ook onze lunchplaats, Atienza, ligt op een heuvel, wat een extra klimmetje oplevert. Een prachtig oud gezellig stadje. Goede lunchplek. In de lokale kerk staan een aantal mooie rijk versierde altaren met bladgoud. De Zuid Amerika ganger zal er veel van herkennen, al zijn dit natuurlijk de originelen.
Na de lunch schijnt de zon en wordt het weer lekker, nu 26°. Daar houden wij van! We sluiten de middag af met een drankje in de zon op het plein van Hiendelaencina.  De nazomer in Spanje is mooi.

1. Betty en Wim:
    18 september 2022
    Jullie zijn kanjers en bofferds! De zomer in Nederland zit even in een dikke dip: dus voor ons even afzien op de camping!