Natuurpark Albufera

23 oktober 2022 - El Perelló, Spanje

Eergisteren zijn we uitgebreid door Albufera, het natuurgebied ten zuiden  van Valencia, gefietst naar een badplaats  aan de kust. Vandaaruit zijn we er opnieuw gaan fietsen in Albufera dit keer, met als doel een tochtje op het meer, Pobles del Sud geheten, te maken.
We vroegen ons af of we in deze tijd van het seizoen wel een bootje konden vinden. Die vraag was onterecht, want in het dorpje El Palmar, dat aan het meer ligt, voeren de boten af en aan. Voor € 5 word je een uurtje over het meer gevaren. Wij hadden een niet zo spraakzame bootbestuurder, want die zat vooral op zijn mobieltje te kijken. Maar ja, value for money.
We zagen de Wilde eend, de Zilverreiger, de Blauwe reiger, mogelijk een IJsvogel, en als premie een wolk Ibissen. Niet veel nieuws dus, maar het was een relaxed tochtje.
We hadden de koffie overgeslagen, maar besloten in El Palmar te gaan lunchen. Normaal eten we een broodje op een bankje, nu gingen zoals de spanjaarden warm lunchen. Er was een batterij aan restaurants, voor het leeuwendeel geopend.
Wij kwamen terecht bij een heel mooi restaurant en dat was te proeven. De lokale aal in een mooi gerechtje vooraf, mijn eerste (Miriam’s tweede) Paëlla en een Sinaasappelcake toetje om te delen. Een van de betere maaltijden deze vakantie.
El Perelló ligt in een reeks van badplaatsen aan de Spaanse Middellandse Zee kust. Hoge en lage appartementen, waarvan sommige aan renovatie of sloop toe zijn.
Wij zaten in een eenvoudig hostel, van alle gemakken voorzien, met een klein dakterras.
Van de zee en het strand hebben we minder kunnen genieten dan beoogd, omdat we net een paar bewolkte dagen hebben gehad. Je kunt niet alles hebben…