Bij de Ruta Iberica

18 september 2022 - Berlanga de Duero, Spanje

De route Hendaye - Berlanga de Duero is klaar. We zijn op de Ruta Iberica aangeland. Eigenlijk is deze Ruta een netwerk van routes, die op verschillende manieren vanuit Frankrijk richting Valencia, Madrid, Seville en Lissabon lopen. Benjaminse, de man die deze route is kaart heeft gebracht, voegde de verbindingsweg Hendaye - Berlango de Duero toe aan dat geheel.
De start uit Soria was even pittig, omdat je via een half en daarna geheel onverhard pad en een mountainbike trail, die voor ons onbegaanbaar was om te fietsen, omhoog moest om de weg richting Berlanga te bereiken.
Vandaar liep de  route over een rustige, maar zeer goede autoweg. Het traject kende nog een enkele helling op, maar het was vooral golvend naar beneden. Een relaxte etappe van 52 km, met een zonnetje. Onderweg reden we nog door een kleine kloof, waarboven onze roofvogels weer zweefden. Dankzij de vogelaar van de Sake Kromhoutswei weten we nu dat het gaat om vale gieren. Dank Esther!
Hier is weer mooier weer, al is de temperatuur flink gedaald, ‘s nachts tot onder de 10. Maar nu weer 23+. In de zon gaan we een rondje door Berlanga de Duero. De huizen in het centrum hebben grappige, met houten balken ondersteunde arcades.
En er is het Kasteel van de Heren van Duero, omringd door een lange verdedigingsmuur en zes grote tuinen, die tijdens de Napoleontische oorlog in Spanje door de Fransen zijn verwoest. Een korte rondgang in en op de torens en muur zijn zeker de moeite waard.
Morgen pakken we de Ruta Iberica op, en gaan we in drie of vier etappes naar Madrid rijden.