Korte etappe naar Yanguas

16 september 2022 - Yanguas, Spanje

Als een klim te lang is kun je proberen er om heen te gaan, maar je kunt hem ook in stukken hakken. De klim is 35 km. Morgen doen we het tweede deel. Aangezien er geen omheen beschikbaar is, doen we vandaag een korte etappe, waarin we een paar honderd meter (netto) klimmen. Het is twee keer tien kilometer tussen de 2 en 4% met stukjes afdalen, en 2 km 7%.
Die hebben we er snel op zitten.
We rijden langs een stuw meer en stuwdam (volgens de krant staan de stuwmeren hier historisch laag) en tussen de bergen, die nu niet meer groen of rood zijn, maar bruin en grijs. Toch heel mooi. Het Spaanse landschap is tot nu toe prachtig.
In ons Casa Rural komen we twee Nederlandse fietsers tegen, die met de ebike richting Madrid en Sevilla rijden. Dat levert een geanimeerd diner op bij het lokale restaurant. Behalve de resten van een kasteel is er in dit dorp weinig te doen. In de omgeving zijn er dan nog palonteologische plaatsen waar dinoresten zijn gevonden, maar dat nemen we voor kennisgeving aan
Met de regen die af en toe valt daalt de temperatuur tot max 23°, wat naar onze beleving aan de frisse kant is. Dus morgen verder naar het zuiden, waar het hopelijk weer wat warmer zal zijn.