De jura hoogvlakte

7 augustus 2022 - Patornay, Frankrijk

Na de rit gisteren die vlak begon, maar met een vals klimmetje in Poligny eindigde, vandaag een rit die gelijk begint met 4 km lang klimmen. Het is nog fris, graad of 20°, dus dat is goed te doen.
Miriam doet de klim alsof ze het elke dag doet. Met een korte stop bereiken we de Jura hoogvlakte. Die biedt prachtige uitzichten, afgewisseld met stukken door het bos. Hoewel het land er droog bij ligt (de boeren hebben het hier zwaar als we de lokale krant mogen geloven) is de overheersende beeld groen.
Het gaat afwisselend omhoog en omlaag. Pittige klimmetjes, maar niet met de eerste te vergelijken. En dan mooie afdalingen. Een enkele keer is er wat meer autoverkeer, maar over de hele linie is het een rustige route.
Vanwege de beperkte beschikbaarheid van slaapgelegenheden hebben we vandaag een korte fietstocht, 35 km naar Pont de Poitte, gelegen aan de rivier de Ain. Flink minder dan de afgelopen en komende dagen. 65 - 70 km is tot nu toe het gemiddelde, en ook de twee volgende ritten, naar Ceyzériat en Lyon zijn van die omvang. Dan wordt ook weer wat warmer dan de 29° van vandaag.We gaan van de Groene Weg naar het zuiden afwijken, omdat we geen andere slaapplaats dan één in Ceyzériat konden vinden. Dat levert weer enkele honderden meters extra klimmen op.
En daarna Lyon. Na Lyon pakken we de Groene weg naar het zuiden weer op.
De Ain doet trouwens sterk denken aan de Gard of de Ardenne, met kano’s en kayakken. Tot Pont de Poitte ,want daar is de doorgang van de rivier versperd door een dam. Aan de andere kant kun je over rotsen lopen in het water, door het zeer lage water. Een behoorlijk toeristisch gebied, en in ons restaurant is de overheersende taal Nederlands.

1. Michael en marion:
    8 augustus 2022
    Top prestatie, 2 weken terug daalden wij in de omgekeerde richting het jura-plateau af richting noorden. Dat was een afdaling kilometers lang. We zeiden toen al dat het omgekeerd oprijden van de jura pittig moet zijn. 👍👍👍 jullie beurt om weer af te dalen van de Jura komt ook nog.
  2. Michael en marion:
    8 augustus 2022
    Goed bezig! Wat een genot om te zien!