Van oost -> west naar noord -> zuid

6 augustus 2022 - Poligny, Frankrijk

Op weer een prachtige dag stappen we om 9 uur op de fiets om het (voorlopig) laatste stuk richting het westen te gaan rijden. Het fietspad ligt er weer prachtig bij, langs de Doubs, met zijn stroomversnellingen en sluizen. Grote stukken rij je inderdaad in de natuur, een enkel stukje langs de weg. Een ruïne op de heuvels roept de herinnering aan de Rijn op, al is het hier lieflijker.
Bij Osselle gaan we dan de oversteek maken. Lettelijk, over de Doubs, en naar de Groene Route richting Zuid Frankrijk. Al hebben we eerder een enkel klein maar fel hobbelje gehad, nu gaan we echt meer in de heuvels rijden. Dat betekent hellingen van 6 - 8 %, die overigens prima te doen zijn. Gaandeweg wordt het wel warmer, al tikt de temperatuur de 30° niet aan.
Na 38 km nemen we een pauze, ter hoogte van Arc et Senans. Daar nemen we een kijkje bij de Saline Royal, ofwel de Koninklijke Zoutziederij, die hier eind achttiende eeuw, tien jaar voor de Franse Revolutie,  is opgetrokken. Vol idealisme, werkgelegenheid, maar met de huisvesting en sociale voorzieningen voor de arbeiders. De zoutfabriek bestand uit 11 gebouwen. In 1895 is de hele zaak gesloten, want technologisch achterhaald.
De architect, Claude-Nicolas Ledoux, heeft de nodige andere zaken ontworpen, zoals het Theater in Besançon (afgebrand), dat qua opzet de grondslag voor het moderne theater was, podium, met halve cirkel, plaatsen gebasserd op hoogte entree, hoe duurder hoe dichterbij het podium. Ook heeft hij de 55 belastingsinningkantoren (tolhuizen) ontworpen rond Parijs (voor het overgrootste deel na de Revolutie gesloopt).
In het centrale gebouw was er ook een retrospectief van… Charles Bolle. Nooit van gehoord, maar nu achtervolgt hij ons. Eerst in het Museum van Schone Kunsten in Besançon, nu weer hier. Zeer bijzondere werken, en fors van afmeting!

Het laatste deel van de eerste etappe richting zuid was een warme bedoening, ook al was het ‘slechts’ 29°.
In Poligny kunnen we gelukkig weer gelijk onze kamer opzoeken. Zodat het blog op tijd gepubliceerd kan worden.

1. Ellen:
    6 augustus 2022