Langs de Ain en omhoog naar Ceyzériat

8 augustus 2022 - Ceyzériat, Frankrijk

We zijn al weer een week onderweg. Vandaag een langere rit met diverse beklimmingen. Zoals ik gisteren al aangaf is het in deze streek niet heel dicht bezaaid met slaapgelegenheden. Vandaar dat wij vandaag eerst ruim 50 km van de Groene Weg hebben gereden, en daarna nog eens 18 km naar Ceyréziat. Beide delen hadden een paaar forse beklimmingen. Tussendoor een enorme afdaling van de Jura hoogvlakt naar de Ain, die in haar loop ten opzichte van ons vertrekpunt een stuk lager stroomt.
Vanuit Pont de Poitte gaat het door een bosrijk gebied omhoog en omhoog. Uiteindelijk komen we Onoz op het hoogste punt van dit deel van het traject, ruim 590 meter. Daarna een afdaling en opnieuw een laatste klimmetje, alvorens we de diepte richting de Ain gaan. Het weer is aangenaam, in de vroege morgen zelf fris te noemen. Bij aankomst, rond 14 uur is het 29°. Straks loopt het nog iets verder op
Daar komen we aan bij een enorme stuwdam, die wordt gebruikt voor elektriciteit opwekking. In het stukje dat we de Ain volgen, zijn er nog twee.
We passeren enkele bruggen die mooie uitzichten op de rivier bieden. Zie de foto’s. Dan op en neer langs de rivier, tot we de route moeten verlaten, en richting onze overnachting afslaan.
Dat is in Ceyzériat, waarvoor je twee forse heuvels over moet. Daar is er dan nog een afsluitende klim om bij Clos de Mont July te komen. Prachtige B&B, met goede voorzieningen en een geweldig uitzicht. Goed om bij te komen van de vermoeienissen.

1. Jacky:
    8 augustus 2022