Noord Frankrijk

25 augustus 2021 - Veckring, Frankrijk

Op een mooie 25e augustusdag, de geboortedag van Leo’s oma, rijden we met zijn drieën Luxemburg uit en Frankrijk in. Alweer een mooie fietsroute, overwegend vlak, langs de Alzette, dan over heuvels, en weer langs de Moezel en op het laatst een klim en daarna daling naar Kedange, waar we overnachten.

Het is merkbaar, de overgang van Luxemburg, goed verzorgde wegen, beetje aangeharkt (net als Denemarken) naar Frankrijk, ontspannen, wat rommeliger, en herkenbaar Noord Frankrijk met zijn glooiende hellingen, zonnebloemenvelden (helaas uitgebloeid).

Het is gezellig fietsen met Ellen erbij. Dat geeft toch weer wat andere conversaties, en Ellen fietst met haar snelle racefiets wat harder dan wij.

Na een vlak deel, Luxemburg uit, wordt het gaande weg heuvelachtiger, en dat is een vooraankondiging van wat de komende dagen gaat komen. Geen hoge bergen en lange beklimmingen, maar wel pittige hellingen om op te fietsen en daarna weer af te dalen.

Als we van kaart moeten wisselen (we beginnen aan de derde) rijden we lang de kerncentrale van Cattenom. Die weer vlak bij een deel van de Maginotlinie ligt, de defensiewal van Frankrijk tegen Duitsland, waar de Duitsers in 1940 via Nederland, België en Luxemburg omheen zijn getrokken.