De Vogezen bereikt

28 augustus 2021 - Charmes, Frankrijk

Zo, we zijn in Charmes. Dat is weer ruim 50 km erbij. En we hebben de Vogezen bereikt. Lotharingen kent een aantal mooie heuvels, en naar verluidt de Vogezen ook. Zij het dat die, in ieder geval wat het stuk betreft dat we komende dagen moeten afleggen, wat valkker zijn. Dat is niet onwelkom, want de Ardennen en Elzas Lotharingen was pittig fietsen.

Met het bereiken van Charmes is het derde deel van de rit gedaan, nu nog naar Marnay. De teller staat op 749 km, dat lijkt best ergens op. Vandaar rijden we naar Besançon en nemen we de trein naar Bazel, waar we twee nachten blijven. Maar eerst de rustdag van morgen. Zo zitten we op een schema van vier dagen fietsen, één dag rust.

Ook is Charmes de eindhalte voor Ellen, die van hier weer naar Luxemburg gaat met de trein, en daarna de auto naar huis. Ze is al even bezig een rit met de fiets te regelen. Net als wij heeft ze problemen treintickets voor de fiets te bemachtigen. En dat is best lastig als je hier met een fiets bent aangekomen. Het is heel gezellig met Ellen, zij fietst prima, iets te goed getraind door Joris en Marleen, en deelt veel van onze belangstelling. Een leuke man voor haar is welkom. Leuk om weer met zijn tweeën door te rijden, maar jammer dat ze weg moet.

De etappe van vandaag was iets minder stevig dan die van de voorgaande twee dagen. Onderweg werden we door Aron en Rolf op de hoogte gehouden van de PvdA ledenraad. Dus onder het afzien bij klimmetjes en het niet van de weg raken bij afdalingen kwam de discussie over wel of niet onderhandelen, uitslagen van stemmingen over moties betreffende de samenwerking van kamerfracties van PvdA en Groen Links of fuseren, op de telefoon/richtingaanwijzer, binnen. Wel grappig.

We pauzeerden in Lunéville, waar voor de Poolse koning Stanislas Leszczynski een protserig paleis is gebouwd, om de zure appel te vergulden van het gemis van de Poolse kroon, die naar een ander ging.

De Vogezen zijn heel groen, en we reden ze binnen in een regenbui, die gelukkig niet al te lang duurde. Maar toch, het zonnetje liet zich (te) weinig zien en de temperatuur blijft te laag. De zomer komt waarschijnlijk in september of niet, in ieder geval waar wij zijn.