Palladio en Vicenza

27 augustus 2023 - Vicenza, Italië

Corso Andrea Palladio, zo heet de hoofdstraat door het centrum van Vicenza, dat geeft goed uitdrukking aan de trots van de stad op zijn beroemde architect. En het doet recht aan de vele gebouwen die deze belangrijke architect in de stad heeft gebouwd. Hij ontwierp en bouwde niet alleen een enorme hoeveelheid gebouwen, met een grote varieteit en herkenbaarheid. Maar hij bracht ook een vierdelig boek over architectuur uit, naast nog een aantal andere publikaties.
Vicenza telt vele Palladio gebouwen, en vandaag hebben we er vele bekeken en vier ook bezocht en van binnen bekeken.
Om te beginnen het Teatro Olimpico, naar verluidt het eerste overdekte theater ter wereld. Het heeft het nodige gekost en meer tijd gekost dan Palladio had, maar het is een bijzonder theater, naar het voorbeeld van de klassiek Romeinse theaters, maar overdekt en met een groot gebouwd decor.
Als tweede bezochten we het Palazzo Barbaran da Porto, waar het Palladio Museum is gevestigd. Het is een palazzo dat is gebouwd uit samenvoegen en vernieuwen van een aantal woningen. In het museum wordt informatie gegeven over Palladio, zijn beschermers, de bouwwijze die hij gebruikte en een aantal gebouwen, zowel in Vicenza als in Venetië en elders in Italië.
Derde gebouw waar we in zijn gegaan is de Basilica Palladiana. Een groot gebouw met ruime zalen waar de Signori, de notabelen van de stad, bijeen kwamen, en waar op de begane grond ook ruimte was voor vaklieden. Van boven een prachtig uitzicht over Vicenza en de nabije omgeving. Naast de Basilica staat een hoge toren, maar daar kun je niet op.
Laatste Palladio gebouw dat we hebben bezocht is het Museo Civico di Palazzo Chiericati. Er is een ruimte verzameling schilder- en beeldhouwkunst uit of verbonden met Vicenza. De moeite waard om te bekijken, al neemt het absorbsievermogen gaande de dag wel af.
Al wandelend naar deze gebouwen zijn we natuurlijk nog een reeks werken van Palladio tegen gekomen. Met wat we in 2017 hebben gezien op weg naar en nabij Venetië hebben we een goede indruk van zijn werk gekregen.
Voor morgen word noodweer verwacht in Noord Italie. Geen goed idee om dan te gaan fietsen. We blijven daarom nog een dagje langer om te schuilen in Vincenza voor het onweer dat wordt verwacht. Dinsdag zullen we dan weer op de fiets stappen naar onze volgende halte, Verona.

1. Henk:
    27 augustus 2023
    Prachtig theater in Vicenza, ik was daar lang terug.
    En hoop dat het weer verbetert.
    Groeten,
    Henk
  2. Betty en Wim:
    28 augustus 2023
    Wat een prachtige foto’s weer! Verstandig om vandaag niet op de fiets te stappen!
  3. Els:
    28 augustus 2023
    Wat een bijzondere gebouwen! Wordt het theater eigenlijk ook nog gebruikt voor voorstellingen?
    En goed dat jullie niet gaan fietsen met dat noodweer!
  4. Leo Hartveld & Miriam van Lierop:
    29 augustus 2023
    Ja, het theater is in gebruik.
  5. Annemieke den Dulk:
    Prachtig!
    Hier vanuit Nederland alarmerende berichten over heeeel veel neerslag daar, bij jullie.
    Blijf jullie de hele tijd, maar zeker nu, graag op de voet/fiets volgen. Hou je haaks