Luxemburg, oude en nieuwe stad

24 augustus 2021 - Luxemburg, Luxemburg

Luxemburg heeft meerdere gezichten. Er is een oude stad, met de nodige kerken, stadhuis, en enorme fortificaties (kazematten). Ook is er de nieuwe stad met Europese instellingen en kapitalistische bedrijven in glanzende kantoren. En er is de beneden stad naast de Alzette die de stad door midden klieft. Luxemburg  is een zeer groene stad met fraaie parken die vlak naast het centrum liggen.

Hoewel we diverse keren door Luxemburg heen zijn gereden, is dit de eerste keer dat we de stad echt bezoeken. En dat is zeker de moeite waard. Vanochtend hebben we een stadwandeling gedaan, die ons langs diverse van de oude gebouwen heeft geleid, maar ook langs het nieuwe Mudan museum (dat op dinsdag gesloten is…). Architectonisch interessant, gelegen binnen de vestiging werken van Vauban, met bijzondere lichtinval (waar we dus niet echt van hebben kunnen genieten). In de nieuwe stad ligt ook het muziektheater, dat er mag wezen. Ook gesloten.

In die nieuwe stad ligt dan ook de Europese Investeringsbank, met protserig grote kantoren, ernaast het glimmende kantoor van Allan & Overy vlak bij de nieuwe brug die de oude en nieuwe stad met elkaar verbindt. Er overheen rijdt een moderne tram, zeer toegankelijk, en iets waar we in Nederland qua OV van kunnen leren.

Na de wandeling een middag rust, in afwachting van de komst van Ellen, die zich 18.30 meldde. Leuk dat we de komende dagen met zijn drieën gaan fietsen, richting Charmes.

1. Sam:
    25 augustus 2021
    Mooi zeg! Luxemburg moet ik dan toch ook maar eens van mijn lijstje afstrepen;) Geniet er van!
  2. Jacky:
    25 augustus 2021
    Interessant! Succes met het vervolg!