Naar het zuiden

13 september 2022 - Lerín, Spanje

Het regent als we vertrekken uit Pamplona (Uruñi). De temperatuur is ideaal om te fietsen, 22°. Helaas staat er een stevige zuid oosten wind, die we het grootste deel van de rit tegen hebben.
Het gaat heuvel op en af, en na een kilometer of 15 is er een heuvel, waar de helling naar 8% gaat. Dat is hard werken.
In het begin volgen wij de route van de wandelaars naar Santiago de Compostella. Ze zijn massaal aanwezig. Honderden lopen met zware rugzakken naar Santiago. Ze hebben de Pyreneeën gehad en moeten nu nog 600 km. Respect! Na een tijdje slaan ze een andere weg in.
Wij rijden door over niet al te drukke wegen, met nog een paar keer een behoorlijke stijging. Het is snel droog geworden, dus dat maakt het aangenamer, maar die wind mag wel gaan liggen.
Er heeft hier aardig wat bos en struiken in brand gestaan, de geur is de eerste uren te ruiken, en we hebben de nodige geblakerde bomen zien staan.
Het landschap verandert snel van het supergroene in geel/bruin. Een drogere streek met landbouw en weinig bomen. De dorpjes liggen allemaal op een heuvel, tot ongenoegen van Miriam, die wel wil kijken, maar niet teveel wil klimmen.