Rustdag in Orange

16 augustus 2022 - Orange, Frankrijk

Na vier fietsdagen, waarin we zo’n 280 km afgezakt zijn naar het zonnige zuiden, nemen we wat meer rust. Vandaag niet vroeg op de fiets, wel Orange in, ontbijten en dan een rondwandeling langs het theater van Orange eind 19e eeuw en daarna door het goed bewaard gebleven oude Romeinse Theater (55 v Chr).  Dat moet deel hebben uitgemaakt van een complex waar ook een tempel en forum toe behoord hebben.
Het bijzondere is dat de achterkant van het theater bewaard is gebleven, als enige uit het Romeinse Rijk. Het doet nu dienst als openlucht theater, en vanavond zullen we wel kunnen meegenieten, want er is een Heavy Metalfestival. Tijdens ons bezoek wordt er ook hard gewerkt om de apparatuur op te bouwen en installeren.
In 1977 heb ik hier of in Vaison la Romaine een concert van Joan Baez bezocht, na de fietstocht door de Cevennes, toen we ook de Mont Ventoux op zijn gegaan. You Tube noch internet kunnen uitsluitsel geven waar dat concert precies was.
Na het theater beklimmen we de heuvel waartegen het Romeinse theater is gebouwd. Daar kunnen we genieten van een mooi uitzicht, ook op die hoge Mont Ventoux, 35 km verderop. In het park zoeken we een bankje uit en lezen we wat.
Dan keren we weer teug naar ons B&B hotel, en besluiten dat we gaan wassen. Onderweg hebben we bij de Intermarché en bijbehorend pompstation een 24/7 doe het zelf wasserette gezien. Een bijzondere service die we in Nederland nooit zagen. Daar gaan we naar toe en na ruim een half uur rijden we met twee tasjes schone was terug. Morgen kunnen we met schone kleren op weg naar Avignon.