Het onderhoudsweggetje langs het Canal Bajo

20 september 2022 - Tres Cantos, Spanje

Opnieuw beginnen we met een sterke afdaling, uit Ucedo. Je weet dat dit later nog eens gecompenseerd gaat worden. Maar de eerste tien kilometers daarna zijn vlak of vals plat, en dat rijdt lekker weg.
Het weer is prachtig, in de morgen 19°, langzaam oplopend tot 27°. Dit keer geen bewolking, en de zon maakt het nog wat warmer.
Maar vandaag kent ook een klim van 5 1/2% over 4 km, en dat is niet de enige.
Om het steeds drukkere verkeer te ontlopen heeft Benjaminse een route  gemaakt die langs een overdekt kanaal loopt, dat Madrid van water voorziet. Het kanaal is verdekt om verdamping te bestrijden. Het voert steeds door fraaie aquaducten. Aan het onderhoudsweggetje zijn op een gegeven moment inderdaad een man of zeven bezig al kunnen we niet goed zien wat ze precies doen.
Dit onderhoudsweggetje loopt door tot Tres Cantos, een voorstad van Madrid waar we overnachten. We hebben alle soorten wegdekt, onverhard, geasfalteerd met gaten, gravel, zand en na afloop zijn we blij in Tres Cantos weer eens echt asfalt onder de wielen te hebben.
Waar het kanaal langzaam afloopt, gaat het onderhoudsweggetje op en neer, soms vlak, maar vaak ook stijl naar beneden en weer omhoog.
Na de eerste klim van de dag zien we in de verte de torenflats van Madrid liggen. Na iedere heuvel komt dat dichterbij, het aanlokkelijke einddoel van onze fietstocht.
In Tres Cantos slapen we in een (goedkoop geprijsd) zakenhotel, dat alle eerdere lokaties overtreft. Weliswaar langs de snelweg, maar met balkon waar ik in de middag kon zonnen, een bubbelbad en grote kamer en bed. Daar kunnen we bijkomen van alle klimmetjes, die per stuk goed te doen zijn, maar in combinatie de benen wel op de proef stellen.
Morgen naar Madrid!