Langs Rijn en Rijn - Rhonekanaal

2 augustus 2022 - Dannemarie, Frankrijk

In Bazel hebben we een klein ontbijtje, en hebben we gelegenheid na een redelijk slapeloze nacht ons wat op te frissen en om te kleden. Bij een behagelijke temperatuur dalen we af naar de Rijn. De straten komen bekend voor, die hebben we vorig jaar goed kunnen verkennen. Leuke stad, en de Picasso en El Grecotentoonstelling roept ons toe vanuit het Museum van Schone Kunsten. Maar we weerstaan de sirenes. Er moet gereden worden, en in de loop van de dag gaat het best warm worden.
Langs de Rijn rijden we de stad uit, vanuit Zwitserland, naar Duitsland (Weil am Rhein) en dan via de Drielandbrug Frankrijk in (Huningue).
De route gaat eerst naar Mulhouse. Lekker vlak, links en dan weer rechts van het Huninguekanaal. Het wordt geleidelijk wat warmer, maar is nog aangenaam. Onderweg komen we een Nederlands echtpaar tegen dat Europa via water bereist. Ook een manier om mooie dingen te zien. De man, die trouwens lekker op zijn praatstoel zat, merkte wel op dat er erg veel sluizen zijn die je moet nemen. En complicatie van het droge weer is dat de waterstand steeds lager is, zodat zelfs voor een bescheiden bootje met weinig diepgang sommige plekken niet meer bereikbaar zijn. Zij waren ook in Bazel geweest, en gingen na de komende dagen, waarin er hier weer een hittegolf is, de Rijn afzakken.
Mulhouse is een aardig stadje, maar met de kathedraal en het mooie centrumplein heb je het wel gehad, voor zover wij mogen oordelen op basis van ons beperkte rondritje.
Na een broodje rijden we verder naar onze eerste bestemming, Gommersdorf, ja erg Franse naam. Het is een relaxte rit langs het kanaal, met weinig stijgen en dalen. Maar de temperatuur loopt wel op, en als we aankomen in Gommersdorf is het voor Miriam ook wel mooi geweest. Gelukkig heeft kamer airco, want de zon staat pal op de ramen, en dat levert een bakoven op.
Aangezien in het gehucht verder niets is te doen, en het bij het hotelletje behorende restaurant, bekend om zijn Flammkuche, gesloten is, puffen we maar even uit.
Morgen wordt het 35°, en in de zon kun je er dan nog wel wat bij optellen, dus de wekker staat morgen vroeg (voor ons doen)

1. Kirsten:
    2 augustus 2022
    Veel plezier! Goede reis!
  2. Jacky:
    Sterkte met de hitte!
  3. Ellen:
    2 augustus 2022
    Op de fiets is het altijd koeler, sterkte met de hitte
  4. Thea van Lierop:
    3 augustus 2022
    Pas op met de warmte. Mama
  5. Uilke en Els:
    3 augustus 2022
    Leuk om jullie start te lezen. Wij hebben twee dagen Praag gedaan en zitten nu in de trein naar Marktredwitz (net in Duitsland). Vanaf daar starten we het vervolg van onze fietstocht naar Praag. Veel plezier!!
  6. Leo Hartveld & Miriam van Lierop:
    3 augustus 2022
    Een heel goede reis. Geniet van jullie tocht naar Praag. Mooi vooruitzicht, en met die twee dagen Praag zijn jullie vast nog niet klaar. Mooie Jugendstil daar, overigens.