Langs de Doubs

3 augustus 2022 - Pays-de-Clerval, Frankrijk

Op deze warme dag staan we vroeg op en om 7.30 uur rijden we weg, na een ontbijtje bij de bakker. Het hotel waarin we zaten was afgeladen, namelijk compleet leeg. We waren de enige bezoekers. Gezien de moeite die we hadden om onze reservering te handhaven, nogal heel verwonderlijk. De reservering werd twee keer geannuleerd. Er was een lekker zitje was buiten in een klein tuintje met vijver, goede plaats voor onze eerste stokbroodje.
De weg richting Besançon is eenvoudig. Vlak, en langs het eerder gevolgde kanaal tussen de Rhône en Rijn en het laatste deel langs de Doubs. Overal zijn sluizen, het kanaal gaat over een heuvel. Dus eerst een rij sluizen omhoog, en daarna wat minder sluizen, omlaag.
Hoewel het warm is, is het goed fietsen. De eerste stukken zijn frisjes, en in de schaduw. Later wordt het wat warmer. De uitgezette route naar Besançon bestond uit drie ongeveer gelijke stukken van 60 km. Maar de planner had zich op de een of andere manier iets vergist, want vandaag stond de teller op 74 km… Met een pauze in het plaatsje Montbéliar en een stop in de buurt van L’isle-sur-le-doubswas het goed te doen. De laatste 15 km werd het in de zon nog wat zweten, maar we hadden op erger gerekend.
En… morgen zijn we er na 52 km, dus op de heetste dag kunnen we tijdig in Besançon zijn.
Het landschap is groen, en nu licht glooiend. Best mooi. Als ik de (franse) reisbeschrijving goed begrijp gaan we morgen een stuk in dat in de natuur ligt, zonder dorpen en steden. We gaan het zien.
Onder het motto ‘Regeren is vooruitzien’ zijn we ook overnachtingen na Besançon gaan plannen. Best een uitdaging, want de mogelijkheden op dit traject zijn erg beperkt. En wat er is zit soms vol. Complicatie is dat je van de route afmoet, en het is het stijlste deel van de route naar Zuid Frankrijk. En om op een dag 500 meter extra te gaan klimmen om bij een slaapplek te komen gaat ons echt te ver.
Na een middag puzzelen zijn we er uit, en toevallig ligt de laatse gekozen deviatie mooi op de route naar Lyon. Een stad die Miriam al had uitverkozen als mogelijk stop. Aldus gaat gebeuren. Maar dan zijn we al heel wat dagen verder, daar gaan we nu niet op vooruitlopen.

1. Kirsten:
    26 augustus 2022
    Leuk om te lezen! Ik loop achter maar verheug me nu al op wat ik nog ga lezen!
  2. Leo Hartveld & Miriam van Lierop:
    26 augustus 2022
    Leuk. Goede vakantie gehad?
  3. Kirsten:
    27 augustus 2022
    Zeker! Ook gefietst: Rügen, Caputh (bij Potsdam) Heidelberg & Essen. (Ook) aanraders