Fietsen en flamenco

7 oktober 2022 - Palma del Río, Spanje

Zo, na vele mooie dagen in Madrid, Toledo en  Cordoba gaan we weer een aantal dagen fietsen. Vroeg op, want het is weer warm.
We rijden Cordoba uit langs de Guadalquivir over een onverhard fietspad. Maar al vrij snel gaan we de weg op. Deze is niet erg druk, en van prima kwaliteit.
De eerste twintig kilomer gaan over vier of vijf heuvels, die niet hoog zijn, maar soms wel stijl. Na al dat geluier in de steden is dat weer even wennen, maar we fietsen ze vrolijk over.
De weg loopt tussen de velden met olijfbomen, sinanaasappelboomgaarden en andere citrusvruchten. Dat hebben we niet eerder gedaan : fietsen tussen de sinaasappelbomen. De rivier loopt echt tussen de heuvel door, en biedt een mooi landschap.
Na ongeveer twintig kilometer ligt onze koffieplaats, Aldomóvar, met een prachtige burcht boven op een berg. Helaas blijkt de plaats niet op de route te liggen maar aan de overkant van de rivier, en dus laten we hem links liggen. Koffie wordt de meegenomen Fanta en een Prince Fouree.
De fietstocht is verder relaxed en nagenoeg vlak, en na 60 km zijn we in Palma del Rio. We slapen in het Santa Clara klooster, dat een heerlijke tuin heeft waar we onze lunch kunnen nuttigen.
Later in de middag maken we een stadswandeling. Er wordt een feest voorbereid, dat viert dat drie geloven (Christelijk, Islamitisch en Joods) hier vreedzaam samenleven.  We hadden in de nabijgelegen parochie van Onze Vrouwe van de Hemelvaart al gezien dat de voorbereiding voor de processie waren gedaan: een blauw ding waarop Maria wordt gezet, stond in de kerk klaar. Helaas is het feest 7 tot 9 oktober, en dan zijn we weer een plaatsje verder.
Het restaurant van het hotel in het klooster blijkt dicht te zijn vanwege een lokale feestdag. En ook het eerst volgende restaurant is dicht, en we gaan dan eten in Peña Flamenca "La Soleá". Aan de wand hangen reeksen van foto’s van Flameca artiesten, en een serie affiches van het Flamenco festival Palma del Rio…
Als we aan het eten zijn merk ik op, dat het wel mooi zou zijn als we wat flamenco muziek te horen zouden krijgen. Na niet zo lang schuift een gezelschap binnen, waarvan één wat jonger iemand een gitaar bij zich heeft, en de rest mannen en twee vrouwen op  (onze) leeftijd zijn. De gitaar wordt gestemd, en we krijgen een informele lokale Flamenco show, ‘An unexpected party’! Dat is een aangename verrassing, en bevestigt dat de gitaar de koningin van de muziekinstrumenten is. Enkele video’s geven een impressie.
De voor Sevilla of Jerez geplande Flamenco show hebben we alvast binnen.
En als mooiste van de dag krijgen we het bericht binnen dat Vera en neef Max zijn bevallen van een meisje, Evie Janne. Na al die Hartveld-zonen een extra leuk bericht.

1. Thea van Lierop:
    7 oktober 2022