Het Canal du Midi

25 augustus 2022 - Le Somail, Frankrijk

Vanaf nu rijden we de route langs het Canal du Midi. Dat is het kanaal dat de Middellandse Zee verbindt met de Atlantische Oceaan. Een wens van de Romeinen, in de 17e eeuw gerealiseerd door Pierre Paul Riquet, een eigenwijze selfmade ingenieur die tegen alle weerstand in een kanaal heeft ontworpen met ingenieuze sluizencomplexen. Een daarvan is een sluisrotonde, waar schepen drie richtingen uit kunnen. En een absoluut hoogstandje is de negenvoudige sluis, waarmee een groot hoogte verschil kon worden overbrugd.
Daarbij waren er lastige problemen, zoals het feit dat er op grotere hoogte voldoende water ter beschikking moest zijn en dat er rivieren moesten worden gepasseerd. Zoals bij Beziers, waar de Orb overgestoken wordt met een aquaduct.
Riquet slaagde er in veel, maar niet alle problemen te overwinnen. Na zijn dood heeft de al eerder genoemde Vauban, de grote bouwmeester van Lodewijk XIV een paar stukken verbeterd.
Het kanaal heeft  zijn economische rol ondertussen verloren, er varen vooral jachten en andere pleziervaart op.
Het traject was vlak maar pittig, omdat je op gravel en nog iets onverhardere weggetjes rijdt. Het laatste stuk was echter mooi glad gravel.
De eerste stop was Beziers, waar we het stadscentrum in zijn geklommen, koffie hebben gedronken, het standbeeld van Riquet hebben bewonderd  en de Kathedraal van buiten bekeken. Béziers heeft een verdrietige geschiedenis met de moord op de Kataren en de volledige bevolking die de Kataren niet wilde uitleveren aan de horden van de ‘Kruisvaarders’ tegen de Kataren.
De route vandaag was buitengewoon mooi. Maar bij elkaar toch een vermoeiende etappe. De middag hebben we dan ook benut op uit te rusten aan het zwembad bij ons heerlijke chambre d’hôtes.

1. Betty en Wim:
    25 augustus 2022
    Canal du MIDI: mooi stukje herkenning voor ons! Circa 16 jaar geleden….
  2. Michael malschaert:
    25 augustus 2022
    Wat een afwisselend parcours volgen jullie Heerlijk om te volgen Ik wist niet dat Montpellier zo mooi is voor wat betreft moderne architectuur Het staat nu op mijn verlanglijstje om ook eens heen te gaan Veel plezier toegewenst vanuit De Verdistraat