Langs het Canal Latéral à la Garonne

31 augustus 2022 - Moissac, Frankrijk

Na de leuke dag in Toulouse vertrekken we richting Bordeaux. Nog even over Toulouse, en deze regio. Carcassonne lag ooit aan de grens met Catalonië. De verdedigingswerken dienden ook af afschrikking van de Catalanen. In Toulouse is heel veel tweetalig, Frans en Catalaans. In de Camarque zagen we ook al veel vlaggen van Catalonië.
Het heeft geduurt tot 1659, toen wat nu Roussilion is, Frans werd en de grens tussen Frankrijk en Spanje bij de Pyreneën kwam te liggen. Maar de Catalaanse invloed is nog zichtbaar.
De tocht naar Bordeaux doen we in vier etappes. We rijden eerst langs de laatste paar honderd meter Canal du Midi en gaan, na een ontbijtje bij de biologische bakker op de hoek, langs het Canal Latéral à la Garonne de stad uit. Dat is een kanaal dat parallel loopt aan de Garonne.
Het eerste deel van het kanaal is kaarsrecht, en gaat langs bedrijventerreinen, de Péage en een onafzienbare rij platanen. Later komen we buiten en buigt de snelweg af. De bomen gaan wat meer varieren. Ook dit kanaal kent talloze sluizen, en enkele indrukwekkende andere waterwerken. Zo is er een enorm aquaduct over de Tarn. Bij Montech is een mooi mislukt exeperiment, de Pente d’Eau, te zien. Beoogd was om de vele sluizen te passeren langs een nieuw systeem. De schepen zouden  via een lange hellende waterbaan gaan, waar een soort vrachtwagen het schip omhoog zou duwen. Prachting bedacht, maar wegens de hoge kosten is het ding alweer buiten werking gezet.
We zijn aan het begin van de middag binnen, en omdat we weer een hotel met een zwembadje hebben genomen, kunnen we nog voor het inchecken een frisse duik nemen. Niet onaangenaam bij 30°.

1. Franklin:
    31 augustus 2022
    Heerlijk nog 30 bij jullie, bij ons is het weer lekker fris.
    Langs het Canal, is zover ik me herinner wel " immer gerade aus". Eindeloos rechtdoor.
  2. Miriam:
    31 augustus 2022
    Dat was zeker de eerste 25 km waar, gelukkig daarna wat meer afwisseling….