Italië in Zuid Frankrijk

17 augustus 2022 - Avignon, Frankrijk

Ondanks de slechte weervoorspelling gaan we gewoon op pad naar Avignon. Er is geen regen, maar juist een fris zonnetje.
De navigatie uit Orange gaat niet helemaal vlekkeloos, maar na enige tijd pakken we de route op. Het leidt wel tot een wisseling van route (we pakken de Via Rhôna weer op) en app (de Fietsvakantiewinkel ruil ik in voor Zak Aarde, oftewel Pocket Earth). Met dank aan Marion en Michel voor de tip.
Het is vandaag niet ver, 40 km, en we kunnen nog voor 13 uur inchecken in ons appartement.
Het laat ruimte voor een bezoek aan de stad, in het bijzonder het Musée de Petit Palais. Dat heeft een voortreffelijk collectie Italiaanse schilderijen uit de 13e, 14e en 15e eeuw. Het kan zeker op tegen de collecties Italianen die we vijf jaar geleden hebben gezien, met als hoogte punten twee Botticelli’s en een zesluik met klassieke verhalen door een onbekende schilder (mogelijk Meester van Cassoni Campana). Maar er is ook uitleg over het schilderambacht (helaas is alles in het frans, wat het minder toegankelijk maakt) en ontwikkelingen in het schilders ambacht, zoals het gebruik van goud.
Het uitzicht uit het Petit Palais over de Rhône en het tegenoverliggende Tour Philippe-le-Bel en het kasteel Saint André in Villeneuve-les-Avignon in combinatie met de collectie schilderijen heeft een onmiskenbaar Italiaans karakter.
Er is nog veel meer moois te zien in Avignon, maar dat bewaren we voor morgen.

1. Thea van Lierop:
    Sur le pont d’avignon
  2. Leo Hartveld & Miriam van Lierop:
    On y danse, on y danse
  3. Ellen:
    17 augustus 2022
    Gelukkig dat het weer meeviel, de voorspellingen waren heftig
  4. Leo Hartveld & Miriam van Lierop:
    Ha Ellen,
    Nu, 20.50 is het onweer losgebarsten.
    Je moet nu niet buiten zijn.