In de zinderende hitte naar Montagnana

22 juli 2017

We maken de oversteek naar de 'hoofdroute' van de Venetiëroute, omdat we naar Montagnana willen. Een stad met een intacte muur, nou ja, intact. En omdat er nog een villa staat die Andrea Palladio heeft gebouwd.

De kortste weg is zo'n 45 km, maar we besluiten een deel van de Venetiëroute op te pakken, omdat we daar toch langs komen. Het eind van het liedje is een etappe van 72 km. En dat in een van de warmere dagen, want vandaag is het 34 graden en morgen, als we ook een mooi stukkie mogen, 35.

Dit deel van de route is niet het meest spectaculaire, als understatement van de dag. Het is vlak, gaat langs kanalen en riviertjes, door dorpen en langs 'niets'.

De route had ook door het Regionale Park van de toppen van Eugenei gekunt, dat een stuk interessanter, groener is. Maar dat ook een aantal flinke klimmetjes telt. Gezien de knie van Miriam zien we daar vanaf.

Na deze etappe door de zinderende hitte zijn we neergestreken in Montagnana. Dat telt een mooie ommuring met vier poorten en vierentwintig torens. Maar de staat van de muur en torens is niet overal optimaal.

En er is een Dom die een bijzondere architectuur kent. Van binnen zijn een aantal grote mooie schilderingen te zien waaronder de Slag bij Lepanto en fresco's en overblijfselen daarvan van Giorgioni.

Morgen pakken we de 'hoofdroute' van Reitsma weer op.