Giotto en Sint Antonius van Padua

21 juli 2017

De dom van Padua is groot, maar van binnen niet bijzonder interessant. Het Baptisterium dat er direct naast staat daarentegen heeft een schitterende reeks fresco's van Giusto de' Menabuoi, een schilder uit Florence waar ik ook nog nooit over had gehoord.

Als je door Padua loopt kom je een reeks van Palazzo's tegen, soms met bijzonder schilderingen die van een veel recentere datum zijn dan de dertiende eeuwse kerken.

Een van die heel oude kerken is de Cappella degli Scrovegni, waartoe opdracht voor de bouw is gegeven door een geldhandelaar genaamd Scrovegni voor de zielerust van zijn vader en hemzelf. Deze Scrovegni heeft de beroemde schilder Giotto het interieur laten schilderen. De blauwe hemel, het levens van Maria en het leven en de dood van Jezus en als meesterwerk Het laatste Oordeel, waarin je de inspriratiebron van Jeroen Bosch kunt herkennen. Een zeer terechte door Miriam gevraagde detour!

Zeker als we daarbij het prachtige Prato della Valle in ogenschouw nemen, een zeer groot plein en park (90.000 m2) waar in een ovaal een reeks aan beelden staan opgesteld. De abdij van Santa Giustina, wat een zeer grote kerk is met diverse kapelletjes er in. En natuurlijk de Basiliek van Sint Antonius van Padua, die gebouwd is om de beenderen van de heilige Antonius recht te doen. Een geweldig grote basiliek met een reeks aan schilderingen, altaren en natuurlijk het graf van St Antonius en de relikwieën die bij hem horen.

Voeg daarbij de prachtige en gezellige pleinen met 's ochtend markt, 's middags en 's avonds terrassen eerst om te drinken, later ook om te eten, en ons plein met uitzicht op een indrukwekkende klokkentoren, en het is helder dat Padua beter opgenomen kan worden in de standaard route van Reitsma.

Dan noem ik nog niet de Botanische tuin met vijf kassen, die je niet moet missen. Maar die helaas dicht was toen wij om 18.55 uur aankwamen.... Sluitingstijd 19.00 uur.

1. Esther:
    28 juli 2017
    Mooi Giotto!
    En .. leg je een fnv spoor aan door europa?
    dag