Naar de Po

23 juli 2017

Op een nog iets warmere dag gaan we naar Ferrara. Dat is een redelijk stuk, we fietsen vandaag 72 km. Het kwik loopt op tot 36 graden. Dat we na afloop wat verhit zijn is niet onlogisch.

Het is een gebied met veel landbouw en op een enkele ganzenfarm na weinig veeteelt. Velden met zonnebloemen en lavendel wisselen de maisvelden en appelboomgaarden en wijngaarden af.

In Badia Polesine komen we nog een palazzo van Palladio tegen. Dat moet net voor sluitingstijd bezicht worden.

Het landschap is mooier dan gisteren, en het is lekker vlak. Er staat gelukkig een lekker briesje wat het aangenamer maakt tijdens het fietsen.

En dan komen we bij de Po. De rivier die dit gebied naam geeft. Die ligt vlak bij Ferrara, maar nog wel op 10 km. Na een paar kilometer verlaten we hem dan ook en komen op het heetst van de dag in Ferrara.

Dat is de stad van de Estes. Eerste indruk is dat er heel veel te zien valt aan palazzo's, kerken en het kasteel van de Este's. Maar daarover morgen meer, als we de stad echt gaan bezoeken.

Met het binnen rijden van Ferrara hebben we het tweede boekje van de route uitgereden. Overmorgen starten we aan het derde en laatste deel van de fietstocht.

1. Henk:
    23 juli 2017
    Ferrara, de stad van Giorgio Bassani met De tuin der Finzi-Contini's en Romanze di Ferrara.