Ferrara, de stad van de Estes

24 juli 2017

Er is een middeleeuws stadscentrum en een deel dat in de Renaissance is gebouwd. Beide hebben de status van UNESCO-werelderfgoed. Ons bevalt toch het middeleeuwse deel het best, hoewel het een en het ander niet altijd precies is te scheiden.

Zo is de burcht van Ferrara gefundeerd in de Middeleeuwen en zijn er stukken bijgebouwd of ingrijpend verbouwd gedurende de Renaissance. Oorspronkelijk gebouwd als verdedigingsfort tegen de eigen, opstandige bevolking is het Castellio Estense ook een paleis geworden waar de heersende familie hun kunstverzamelingen, hun spreekwoordelijke feestbanketten en luxe verblijven hadden. De zalen zijn versierd met fresco's en schilderijen. Door de recente aardbeving zijn de fresco's beschadigd. Door middel van speciaal er op geplakt papier worden de schilderingen beschermd tegen verder afbladderen.

De banketten met muziek en bijbehorende etiquette zijn voor het eerst vastgelegd in een boek door Giovan Battista Rossetti, een van de 'Scalso's' die de banketten organiseerden en superviseerden.

Tevens is er de kunst van boekenillustratie tot grote hoogte gebracht onder patronage van de Estes.

Onwelgevallige familieleden werden in de kerkers gevangen gehouden. Een halfbroer overleefde 53 jaar in zo'n hol, waar wij het geen tien minuten uithielden. Boven op de Leeuwentoren heb je mooi zicht over de oude en nieuwere delen van de Ferrara. Zie de video.

De stad staat vol kerken, waaronder een grote Dom met een prachtige marmeren gevel, die helaas in de steigers staat. Daarnaast zijn er een hele reeks paleizen, waar het Renaissance-verblijf van de Estes het Diamantenpaleis wordt genoemd. Niet vanwege de vele diamanten die bij de bouw zijn gebruikt, maar vanwege de blokken die zijn bewerkt tot diamantvorm.

En dan hebben we het nog niet gehad over de 9 km lange muur, waarlangs je op een speciaal aangelegd fietspad omheen kunt rijden. Daar gaan we morgenochtend een stukje van doen, als we vertrekken naar Porte Garibaldi en daarna Ravenna. Daar gaan we Els en Uilke ontmoeten, om gezamenlijk een 'cultuurdag' Ravenna te doen.

Het lijkt iets minder warm te worden na een regenfront dat is over getrokken. 'Iets minder warm', dat is dan 28 graden. Lekker koel fietsen dus.

1. Kirsten:
    24 juli 2017
    Blijft leuk om te lezen en fotos te kijken!