Op de Povlakte

15 juli 2017

De temperatuur is lekker, bij vertrek zo'n 25 graden en nu vanmiddag 29. Een licht wolkendekje houdt af en toe de zon tegen, we zijn op de Povlakte aangekomen. Hoewel hij wat onze route betreft beter de Brentavlakte genoemd kan worden, want ook vandaag verblijven wij in een stadje aan de Brenta. Die gaat met ons mee naar de delta van Venetië.

Het parcours is overwegend vlak met af en toe wat vals plat. We rijden van dorp tot dorp, soms over rustige wegen, een enkel prachtig aangelegd fietspad en bij uitzondering over een iets drukkere weg. Het is niet zoals toen we de Alpen uit reden, maar de route is goed gekozen. Zoals ik al meldde is het niet altijd mogelijk ideale afstanden te plannen. Gisteren 58 km, vandaag 70 km, en morgen rond de 30 als we naar Mestre gaan.

Bijzonderheid van de dag is dat Miriam iets deed wat denk ik een kans van 1 : 1 miljoen is. Namelijk zij slaagde erin over een slang te rijden. Na haar kreet zag ik hem nog kronkelen en in het gras verdwijnen. Maar de fotograaf was te laat om dit beeld vast te leggen.

Aangezien er vandaag verder weinig valt te melden zal ik iets over het eten schrijven. We hebben ondertussen aardig wat verschillende maaltijden gehad sinds we zijn vetrokken. Ze zijn veelal zeer lekker of lekker. Een enkele keer van het niveau 'kan er mee door'.

In Duitsland was er grote varieteit, hoewel de Wienerschnitzel zelden ontbrak, net als de bokworst, braadworst, curryworst. Zuurkool of sla. Wat overigens raar was, aangezien er zeer veel groente verbouwd wordt in Duitsland. In Oostenrijk was de keus beperkter, hoewel je soms de hele wereld bij een restaurant kon bestellen. Wat we maar niet hebben gedaan. En Italië, ja daar zijn natuurlijk de pizza's, spagetti's, tagiatelli, lasagna en nog wat andere pasta's. Maar ook verschillende vlees en visgerechten. In Bassano was het echter niet mogelijk een fatsoenlijk restaurant te vinden, terwijl het hele centrum verheven is van de terrassen.

Hoogtepunten waren Tapas in Koblenz, Italiaans eten in München (in Eattaly), Spaanse gehaktballetjes en groente (eindelijk) in Weilheim, Nepalees in Telfs en de eerste Italiaanse pizza. Zien wat vandaag de pot schaft.