Langs de Villa's van Venetië

16 juli 2017

We naderen het eind van de Brenta. Het laatste stuk, op weg naar Mestre en Venetië, is speciaal vanwege de Villa's van de Venetiaanse kooplieden/grootgrondbezitters. Hun buitens liggen aan de Brenta, hebben prachtige tuinen en een hoop kamers om schoon te maken.

Sommige van deze Villa's zijn in goede staat, soms in gebruik als Museum van de schoenen, of soms open als museum op zich. Maar we zien dat sommige Villa's de tand des tijds nauwelijks of niet doorstaan. Twee zijn zo bouwvallig dat ze grotendeels zijn ingestort. Vlak er naast staat er echter een volledig in de steigers, en noeg iets verderop zie je hoe het er in opgeknapte staat uit kan zien, inclusief tuin.

Hoogtepunt zijn twee villa's. Miriam: 'Villa Pisani is eigenlijk meer een paleis. Dat hadden de grote machthebbers ook door. Napoleon gebruikte dit optrekje en Musolini ontving daar Hitler.

Veel mooier is villa Foscari. Een vierkante door Palladio ontworpen villa. We hebben geluk. Als we arrivieren is het net sluitingstijd. Met enige overredingskracht en de bereidheid de forse toegangsprijs te betalen, mogen we naar binnen. We hebben de villa voor ons alleen. De architect wilde met de strakke geometrische vormgeving van het gebouw harmonie en rust uitstralen. Dat doet het zeker.

Helaas mogen we binnen geen foto's maken.

Na het bezoek fietsen we door naar Mestre. Venetië mag je niet in met de fiets, daarom betrekken we een kamer in een hoteltje tegenover het station van deze voorstad. De fietsen krijgt een plekje achter de receptie en blijft even een paar dagen op zijn plek. We gaan Venetie  bekijken.

1. T.v.lierop:
    16 juli 2017
    Wat is er toch veel moois. Wat is Leo aan het eten?
    Mama
  2. Miriam:
    16 juli 2017
    Biefstuk , net als thuis, alleen nu met pepersaus