De Alpen uit

14 juli 2017

Opnieuw was het weer gunstig. Vannacht was er de regen. De ochtend begon bewolkt met enkele opklaringen en vervolgens werd het steeds mooier. Het enige minpuntje was dat om een uur of elf de wind opkwam, en wel tegen. Het verfriste wel een beetje.

We rijden langs de Brenta. Een van de mooiere fietsdagen met veel bos en groen, hoge en stijle rotswanden, een vrijliggend fietspad over grote delen van het traject, schaduw als het nodig was.

Bij een van de 'bicigrills' hebben we koffie gedronken en een bord gezien dat meldde dat we op de goede weg zijn. Rome naar links.

Een stukje van de route schijnt al enige tijd afgesloten te zijn, want het boekje van Reitsma, dat dateert van enkele jaren geleden, meldt de omweg al/nog steeds. Dat zal wel een aardverschuiving zijn geweest. Het alternatief liep over enkele zeer rustige en mooi gelegen wegen. Na een aantal kilometer ging het weer over in het 'normale' fietspad.

Alleen het laatste deel van de etappe bestaat uit een weg met auto's, maar het viel mee met de drukte.

En dan ga je twee keer een bocht door en zie je ineens het einde van de bergen. We zijn de Alpen uit, Bassano del Grappa, van het drankje van dezelfde naam. Een leuk stadje met een brug uit de zestiende eeuw gebouwd door Palladio. Maar een fatsoenlijk restaurant is een zeldzaamheid, wij hebben het gedaan met een matige pizzaria.