Norbertshöhe

7 juli 2017

Gezien de verwachte warmte en de te verrichten fietsinspanningen staat de wekker vanochtend op 7.00 uur. Niet echt nodig, want het wordt slechts 28 graden.

We ontbijten dus vroeg, overigens wel het minste ontbijt tot nu toe. Het hotel is duidelijk vergane glorie en toe aan een forse opknapbeurt, inclusief matrassen, deursloten, de bediening en de opgediende broodjes.

8 uur zitten we op de fiets. Een mooie tocht langs de rivier, tussen de bergen, soms in een kloofachtige omgeving. Af en toe moeten we van de route of om de wegwerkzaamheden heen. Zo wel hier in Oostenrijk als ook in Duitsland is veel bouwactiviteit. Veel infrastructuur, maar ook woning en kantoorbouw. Een duidelijk teken van economische ontwikkeling.

Na 26 km pauzeren we in Pfunds. Daar neemt Miriam, net als tal van anderen, de fietsbus. Om de twee uur rijdt die naar Norbertshöhe, of beter Nauders. Dat scheelt een beklimming van 6 km van 7%. Bij Miriam zaten nog tien andere fietsers die voorkeur gaven de bus naar boven te nemen.

Ik ben het stuk langs de Inn, een paar kilometer door Zwitserland, gereden, naar Martina (Zwitserland). Daar steek je de grens weer over naar Oostenrijk en start de beklimming van 6 km. Het stijgingspercentage is 7. Het gaat goed, al zijn de voortdurend langsscheurende motorrijders een ergenis en soms levensgevaarlijk. Ik ben na 45 minuten precies boven bij Norbertshöhe, alwaar ons hotel zich bevindt. Het meest luxe van de reis tot nu toe.

Om 12 uur zit het fiets- en busgedeelte van de dag erop.

1. Els:
    7 juli 2017
    Ik zat even op Google maps te kijken. Dit moet echt een spectaculaire beklimming geweest zijn. Top Leo!