Museum Guggenheim, de lamp en de vaas

19 juli 2017

Op onze derde en laatste dag Venetië hebben we het museum van Peggy Guggenheim bezocht. Zij heeft een deel van haar erfenis geinvesteerd in haar mannen en andere kunstenaars. Het museum hangt en staat dan ook vol van en met twintigste eeuwse kunst. Persoonlijk bevalt de de schilderkunst mij het meest, en daar van heeft ze aardig wat verzameld. Max Ernst, Picasso, Miro, Delaunay, Doesburg, Klee, Pollack, Gorki, en nog een reeks. Prachtige schilderijen, waarbij Kandinsky mijn persoonlijke favoriet blijft.

Wat de beeldhouwkunst springt het beeld van Marini Marino, L'Angelo della Citta, er absoluut uit. Het staat demonstratief langs het water en er moest wel eens een mannelijk onderdeel bedekt worden als er een kerkelijk hoogwaardigheidsbekleder langs voer.

Vanaf die plek hebben we een mooi uitzicht overeen van de belangrijkste kanalen en zicht op een prachtig Palazzo.

Voordat we het museum ingingen waren we getroffen door enkele lampen in een van de winkels waar ze glaswerk uit Murano verkopen. Na het museumbezoek zijn we nog een keer gaan kijken en hebben besloten de glasblazerswereld van Murano te gaan verkennen.

Dat was zeer de moeite waard. Prachtige lampen, vazen en andere glazen kunstwerken zijn in alle prijsklassen te verkrijgen, maar vooral de wat duurdere. Over de lamp vonden we dat we er nog wat langer over moeten nadenken. Op weg naar de boot kwamen we echter nog een aantal schitterende vazen tegen. Daar konden we niet echt nee tegen blijven zeggen. Mooi voor in de vensterbank!

Arrivederci Venezia!

1. Els:
    21 juli 2017
    Echt byzondere lamp, zou mooi staan bij jullie.
    En is het deze vaas geworden? Achterop de fiets?
    Jullie hebben echt veel mooie kunst gezien,
    Groetjes Els