Door de heuvels van Umbrië

4 augustus 2017

Voordat ik de nieuwe dag bespreek kom ik eerst terug op Franciscus van Assisi. Ywe geeft een terechte aanvulling, die plaatsing verdient en waarvoor dank: '

Ik zou er aan willen toevoegen dat Franciscus het opnam voor de armen en zich verzette tegen de rijkdom van de katholieke kerk. Hij was de grondlegger van een orde in de katholieke kerk, die tot op heden vele aanhangers heeft, die in zijn geest leven.'

Deze toevoeging is meer dan terecht. Franciscus kwam uit een welgestelde familie en zaf af van de rijkdom waarvan hij anders automatisch in het bezit zou zijn gekomen. Naar het woord van Jezus volstond één kledingstuk en zag hij af van verdere wereldlijke rijkdom. Tegelijkertijd was hij een van de critici van de Katholieke kerk waarvaan vele vertegenwoordigers zich decadent gedroegen. Er waren meer van dat soort critici, maar het was zeker een voorloper op de reformatie.

Dan het fietsen. We zijn toe aan de laatste drie etappes naar Rome. Ieder nog met de nodige beklimmingen. Gelukkig mogen we eerst de 5 km afdaling van de heuvel van Assisi doen. Dat doen we met de lichten aan, want het is nog schemerachtig als we iets na half zes vertrekken. Het is toch iets afgekoeld, maar het komt niet in de buurt van de twintig graden. Pas beneden in de vallei is het een beetje koeler.

We krijgen een paar klimmetjes tot 5%, en dat de nodige kilometers achter elkaar. Maar als we de oversteek langs de Monti Martani over zijn wacht ons de beloning van de  lange afdaling. Vervolgens is het vlak respectievelijk licht stijgen. Het landschap is weer prachtig, met vergezichten, heuvels, bebossing, velden met zonnebloemen, Voor elf uur komen we bij de Agri Turistique aan, waar het zwembad lonkt. Het duurt weer net enkele kilometers langer dan gedacht en we mogen nog een extra klimmetje doen.

Zo hebben we er weer 71 km op zitten, waarvan het laatste deel in de warmte, want vanaf 9 uur loopt de temperatuur snel op.

Vanmiddag dan maar weer in en aan het zwembad.

1. T.v.lierop:
    4 augustus 2017
    Franciscanen en capucijnen zijn altijd heel sympathieken ordes geweest.
    Het is inspannend, maar toch zie ik jullie als geluksvogels dat je dit allemaal doen kunt.
    Fijn weekend. Mama
  2. Miriam:
    4 augustus 2017
    Mama, zeker, je hebt gelijk! Het is hier prachtig!