Het graf van Sint Franciscus van Assisi

3 augustus 2017

Voor de grote menigte bezoeken we de Basiliek van Franciscus van Assisi. Het is aan het begin van de morgen vrij rustig in de stad en de Basiliek. Ook is het nog niet erg warm. De Basiliek bestaat uit een 'onderkerk' en een bovenkerk'. Hij is gebouwd vrij snel na de dood en heilig verklaring van Franciscus. Zijn beenderen zijn er snel begraven en de krypte is een van de belangrijke bedevaartplaatsen van Assisi.

Zo zien we na het graf van San Marco en Antonio van Padua de derde rustplaats van een van de belangrijke Katholieke heiligen.

De Basiliek is door een keur van schilders van fresco's en schilderingen voorzien. Maar met name Giotto, die we ook in Padua hebben kunnen bewonderen en zijn leermeester en zijn leerlingen hebben veel werk nagelaten. Helaas mag het niet gefotografeerd worden.

Er is een serie fresco's over het leven van Franciscus, het geroepen worden, het afzien van zijn erfdeel, de predikingen in Egypte voor de Sultan, en last but not least het prediken voor de vogels en andere dieren. Met dit laatste wordt voor het eerst aandacht voor de dieren gevraagd. Een beetje Partij voor de Dierenvoorloper, zullen we maar zeggen.

Het mooiste van Assisi is naast deze fresco's en schilderingen het beeld van de heuvel als je komt aanrijden en het beeld van het dal als je bovenin de stad bent.

De middag liggen we vooral in en naast het zwembad waar het uitstekend toeven is. Na vijf dagen fietsen een verdiende cultuur en luierdag.

1. Ywe:
    3 augustus 2017
    Ik zou er aan willen toevoegen dat Franciscus het opnam voor de armen en zich verzette tegen de rijkdom van de katholieke kerk. Hij was de grondlegger van een orde in de katholieke kerk, die tot op heden vele aanhangers heeft, die in zijn geest leven.