Mooi Umbrië en zijn insecten

5 augustus 2017

Nadat we gisteren een lange etappe hadden hebben we vandaag, of beter kan ik zeggen, vanochtend, een kortere gedaan. 51 km met een paar pittige klimmetjes, al is het niet zwaarder dan andere dagen. Voor Miriam is het vandaag goed te doen. Gisteren was het net aan de lange kant.

Vanwege de oplopende temperatuur zitten we iets na half zes op de fiets. Het begint met een afdalinkje vanaf ons Agri Turistique, maar dan krijgen we de rest van 12 km vals plat. Vervolgens een afdaling en dan een stevige klim naar Narni, de stad die eerder getroffen is door een aardbeving. Langs onze route zie je daar niet veel van. Maar de schade is fors geweest.

Dan hebben we een prachtige afdaling, waarbij ik tegen een insect aan rij, of het insect tegen mij aanvliegt, onder mijn bril terecht komt. Als ik hem wil bevrijden, bedankt hij mij met een nare steek. Of het een steekvlieg of wesp was is in de gauwigheid niet vast te stellen, maar ik meen dat het zwart was. Het lukt me zonder ongelukken te stoppen, maar dan is het kwaad al geschied. Een dik rechteroog de komende dagen.

De vergezichten zijn vandaag weer prachtig. Je kijkt tientallen kilometers ver, bossen, groene boomgaarden, velden. De zon schijnt na haar opkomen eerst nog matig. De temperatuur ligt bij vertrek rond de 20 graden, en loopt langzaam op. Aan het eind van de middag heeft het zijn top.

Vlak voor Sassacci bereiken we de Tevere, ofwel de Tiber. De rivier waar Rome aan ligt. Om een uur of 10, het tijdstip dat we normaal vertrokken, checken we in bij Hotel Sassicci. Een eenvoudig hotel, maar met een heerlijk balkon, waar het goed toeven is.

Geen zwembad, maar gezegd moet worden dat het verblijf in de Agri Turistique bij Acquasparta gisteren enkele klassen minder was dan dat in Assisi. Een beetje vergane glorie, achterstallig onderhoud. Wel ligt op 200 meter het Relais dei Principe, waar prima gegeten kan worden. Benieuwd hoe het in dit dorp staat met de horeca.

Zo zit de tweede fietsdag van Assisi - Rome erop. Op de verkeersborden mogen we nu ook 'Rome' gaan volgen. Dat geeft een goed gevoel. Morgen nog een pittige heuvelrug over. Dan komen we aan ons einddoel van de fietstocht, Rome.

Maandag schuift onze vriendin Ellen dan aan voor een weekje Rome.