Room with a view

7 september 2022 - Biarritz, Frankrijk

Vandaag een gastblog van Ellen.
Vanmorgen voor het eerst deze vakantie geen wekker gezet, want de ergste hitte hebben we gehad. Maar wel op tijd op pad, en dat is toch altijd weer een geweldig gevoel. Alles wat je bij je hebt achterop en vertrekken naar een plek waar je nog nooit geweest bent. Het is natuurlijk allemaal zeer gecontroleerde vrijheid, maar voor mij toch het ultieme vakantiegevoel. De route was afwisselend, met heel mooie stukjes afgewisseld met fietspaden door gebieden volgebouwd met recreatiehuizen. In Cap Breton aan de kust koffie gedronken met zicht op alle surfers, ieder dorp is hier het beste surfoord van Europa. Onze lunch was in Bayonne (bereikt met een fietslift). Weer heel leuk om in een oude Franse stad te zijn, na alle nieuwe vakantiedorpjes. Een korte wandeling gemaakt via de oude katherdraal, niet groots maar wel mooi. Zeker het klooster was de moeite waard. Daarna nog maar een kort stukje naar Biarritz, waar we in het Petit Hotel een 3-persoonskamer op zolder hebben. Perfect gelocaliseerd met als je uit het raam hangt uitzicht op de oceaan. Met Leo zitten borrelen en praten op het terras voor het casino aan de oceaan, met opnieuw veel surfers, terwijl Miriam naar Ajax keek. Daarna gezamenlijk opnieuw een heerlijk maal met een glas wijn en daarna met zijn drieen op hetzelfde terras, met uitzicht op een verlicht (!) strand. De lezers van dit blog zullen begrijpen dat ik een heerlijke week vakantie heb in het kielzog van de stoere wereldreizigers. Waarom is een fietsvakantie zo leuk, ik denk vooral omdat je volledig in het NU leeft. Je bent bezig om ergens te komen, en daar geniet je van. Meer dan die fysieke bezigheid, de gezelligheid met vrienden en de aanwezigheid van mooie natuur die dankzij je snelheid best afwisselend is, is er niet. Fietsvakanties doe ik al vanaf mij 15e en ook al voel ik dat ik ouder word en dat mijn grenzen anders zijn dan vroeger, ik blijf het leuk vinden. Ik pas mij aan aan de omstandigheden, en kan blijven doen wat ik het liefste doe. Op die manier voelt ouder worden minder als een tikkende tijdbom. Ik heb helaas van dichtbij ervaren dat het leven zomaar kan stoppen, en dan is het leven in het NU en daarvan volop genieten zoals ik doe op deze vakantie, voor mij het beste dat er is.