Modernismo

20 oktober 2022 - Port Saplaya, Spanje

Valencia heeft diverse gezichten. De wijk waar wij zitten, een voormalig vissersdorp. De oude stad die wortels heeft tot in de Romeinse tijd. Resten uit de Moorse tijd. De Kathedraal en de Basiliek en forten uit de 13e - 17e eeuw. De gloednieuwe gebouwen die Calatrava heeft ontworpen, waarvan ik gisteren een aantal foto’s heb opgebomen in het blog.
En dan de Art Nouveau, hier Modernismo genoemd. Vandaag hebben we een wandeling gemaakt langs een aantal juweeltjes van het Modernismo. Op tweederde zijn we gestopt, verzadigd van alle indrukken.
De Mercado Colón, Columbus Markt, is van een bijzondere schoonheid. Station Noord (koop ik) met een prachtige wachtkamer en loketten voor de kaartverkoop die nog steeds wordt gebruikt. En de talloze paleizen en kantoren en gebouwen van bedrijven en mensen met te veel geld. Zie de impressie in de fotogalerij. In Praag, Wenen, Budapest, Barcelona hebben we het nodige gezien. In Pamplona staat een reeks gebouwen. Maar dit overtreft in onze herinnering alles wat we tot nu toe hebben gezien. En we zijn nog niet klaar, zondag of maandag verder.
Bij dit alles, wat een werk is hier verzet door timmerlieden, metselaars, stukadoors, schilders, architecten. Bij elkaar levert het een stad op waar nog heel veel mooie gebouwen staan, en weinig betonnen blokken.
Aan het eind van de middag zijn we nog naar het strand gegaan, en opnieuw de Middellandse Zee in gegaan. Lekker water, rustige zee. Jammer genoeg was het niet heel warm, geen zon, zelfs een paar druppels regen, dus van zonnen kwam niets. Maar lekker dat we dat nog even konden doen. En komende twee dagen zitten in een dorpje beneden Valencia aan zee, dus wie weet wat dan nog mogelijk is.

1. Rolf:
    24 oktober 2022