Langs de Rhône

12 augustus 2022 - Champagne, Frankrijk

Om 7.15 uur zijn we vertrokken, om de verwachte warmte wat voor te blijven. We rijden Lyon langs de Groene Kubus en Museum Confluence uit. De eerste kilometers zijn langs een drukke weg. Daarna steken we de rivier over en komen we op een pad tussen de industrie en de Rhône in te rijden. De kwaliteit ervan laat te wensen over. Het vervolg is een ‘provisorische route’. Het advies van de routebeheerders was dan ook: neem de trein naar Givors, maar dat behoort natuurlijk niet tot de mogelijkheden. Het is dan ook hobbelen en bobbelen tot we bij Givors zijn.
Daarna is het een mooie, redelijk vlakke route. In Vienne houden we halt, want ook hier zijn diverse Romeinse overblijfselen, zoals een grote tempel, gewijd aan Augustus en Livia en een groot theater. Het archeologisch museum zal wel de moeite waard zijn, maar dat laten we links liggen.
Ook is er een forse kathedraal, waar naar verluid ook bijzondere tapijten zijn te zien, maar die heb ik gemist (Miriam natuurlijk niet). Maar dat het een enorme kerk is, kun je op de foto goed zien.
Het tweede deel van de weg loopt langs de rivier en wijn velden, waarvan we de opbrengst van afgelopen jaren al geproefd hebben.
Ook komen we een van Frankrijks Kerncentrales tegen, aan de overkant. De temperatuur begint nu wel op te lopen (het wordt uieindelijk 37°) en een koele kamer is dan ook welkom.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade