De trein naar Toledo

29 september 2022 - Toledo, Spanje

Onze volgende bestemming is Toledo, de oude hoofdstad van Spanje. Om niet helemaal te traceren redenen hadden we besloten om dit met de trein te doen, hoewel bij bestudering het best fietsbaar was geweest.
We zijn tijdig naar het station gegaan, en ongeveer 20 minuten voor vertrek van de trein langs de beveiliging gegaan. Maar bij het betreden van het perron met de trein kregen  we te horen dat de fiets opgevouwen moest worden… Dat is natuurlijk lastig, maar we hadden ons goed voorbereid, voorwielen eruit, nieuw aangeschafte hoezen over de fiets. Maar de mevrouw was in eerste instantie onverbiddelijk, dat kon niet. Dankzij de omverstoorbare Miriam, die in het Engels uitlegde dat we toch echt kaartjes voor de trein, inclusief fietsen hadden gekocht, deed een collega de suggestie: naast de Restauratie (die dicht was). En zo konden we met tassen, voorwiel en rest van de fietsen in hoezen de trein in. Benieuwd of we dit zondag nog een keer voor elkaar krijgen, als we vanuit Madrid naar Cordoba gaan.
Maar eerst Toledo. We komen aan in het schilderachtige station dat ontegenzeggelijk Moorse invloeden heeft.
De stad ligt op een berg. Dus het is fijn dat er een roltrappenstelsel ligt dat je naar de top brengt, zodat de klim naar het appartement beperkt was. Een mooi appartement, naast de kathedraal, waarover morgen meer.
In de namiddag hebben we het eerste rondje Toledo gedaan, naar de oude Romaanse kerk, waar het Museo de los Concilios y la Cultura Visigoda, het Museum van Concilies en Visigorptische Cuktuur, ligt. Een stukje nieuwe geschiedenis voor ons. Spanje is tussen 470 en 710 opgedeeld geweest in verschillende koninkrijken, waarvan het Visigotische het belangrijkst was. De Romeinen hebben hen de ruimte gegeven daar de macht over te nemen van de Vandalen en Sueven om stabiliteit te brengen. Dus voor dat de Arabieren/moslims het Spaanse schiereiland gingen beheersen na 710 was het Visigotisch, met verdragen gekoppeld aan de resten van het Romeinse Rijk. De Visigoten beheersten ook een stuk van Frankrijk, en Toulouse was de hoofdstad.
Het museum is in een voormalige kerk, en mogelijk voormalige moskee, gevestigd. Bij nadere studie zijn er een aantal muurschilderingen (fresco’s) en ook islamitische tekens ontdekt, die net als de rest van het gebouw goed zijn gerenoveerd.
Het was een frisse dag met regen, maar komende dagen gaat het weer opknappen.

1. Betty en Wim:
    30 september 2022
    Alweer een feest van herkenning: tussen half mei en eind juni 2016 een rondje Frankrijk, Spanje, Portugal met onze caravan gedaan en hebben op 27 mei prachtig versierd Toledo bezocht: Sacramentsdag.