Mexico City

5 februari 2022 - Mexico City, Mexico

Na Chiapa de Corzo met zijn mooie ravijn, na San Cristobal de las Casas, met zijn oorspronkelijke bevolking en omliggende dorpen, en spijsverteringverstorend voedsel, na Tehuatepec, waar niet veel te doen was, na Oaxaca met zijn vele leuke straten en smakelijke eten, na Tehuacan, met zijn water en cactussen en na Puebla, met de beste keuken van Mexico, zijn we nu aangekomen in Mexico City, onze laatste stop.
De rit van Puebla naar Mexico City was een uitdagende, met name in het centrum, waar het chinees nieuwjaar er toe leidde dat we niet bij ons hotel konden komen. We kozen dan maar de auto te gaan afleveren bij Hertz en terug met een taxi te gaan. Gelukkig hebben we de auto schadevrij weten te houden, op een klein scheurtje in de voorruit na, dat een tegenligger met een opspattend steentje had veroozaakt.
In de middag, nadat we ons hadden geinstalleerd, zijn we een stukje van het centrum gaan verkennen (dat ik op mijn eerste dag ook al had bekeken). ‘S avonds op basis van een aanbeveling die een collega van Aron had gegeven gegeten in Terazza Cha Cha Cha, een op de zesde verdieping gelegen restaurant dat je nooit had gevonden zonder de tip. Ook hier is het goed eten.
De tweede dag zijn we met een gids, Ivan, op pad gegaan. Eerst door het historische centrum, waarover hij veel had te vertellen, en op het laatst in het Bosque de Chapultepec, waar het enige ‘kasteel’ van Mexico ligt, maar ook het Archeologisch Museum, ook wel bekend als het Antropologische Museum.
Naar verluidt is dit het beste en interessantste museum, en er is heel veel aan voorwerpen, gebouwen, steles en wat niet al verzameld. Veel informatie over het ontstaan van beschaving, de volksverhuizingen van Afrika naar Europa, Azië en Amerika. De ontwikkeling van beschavingen, en dan natuurlijk veel over midden Amerika/Mexico, waar Azteken, Mexica’s, Tolteken, en Mayas enkele van de beschvingen waren.
Leuk was te zien dat er ook materiaal van Chitzen Itza, Palenque, Bonampak en Yaxchilan verzameld en bewaard was. Plaatsen die ik vier jaar geleden heb bezocht.
Een bezoek van ruim twee uur is genoeg om een eerste impressie van enkele van de zalen te krijgen. Maar je kunt daar nog wel heel wat uren doorbrengen zonder je te vervelen.
Daarna hebben we nog gewandeld in het Bosque de Chapultepec.